Nye bruløsninger

av Hilde Sætertrø

Innovasjonspartnerskap for nye bruløsninger.

Automatisk bagasjehåndtering

av Harald Aas

Avinor etterlyser innovasjonspartnere til samarbeid om utviklingen av et system for automatisk bagasjehåndtering mellom bagasjehall og fly med mål om økt sikkerhet og forbedret effektivitet.

Fremtidsrettet overvannshåndtering i fortettete byforsteder

av Gørill Horrigmoe

Bærum kommune har 14 millioner kroner til utvikling av innovative løsninger som skal bidra til fremtidsrettet overvannshåndtering i kommunene. I løpet av høsten 2020 vil Bærum kommune gjennomføre en konkurranse om å inngå et eller flere innovasjonspartnerskap, medl formål å utvikle nye løsninger som bidrar til tverrgående prosesser, felles eierskap og helhetlig beslutningsunderlag for overvannshåndtering i Bærum. Lørenskog er
samarbeidskommune i gjennomføring av partnerskapet.

Innovasjonspartnerskapet Smart Arkitektur

av Hilde Sætertrø

Gjennom innovasjonspartnerskapet Smart Arkitektur ønsker Bodø kommune å legge til rette for innovasjon og utvikling av en helhetlig IoT-plattform som skal understøtte samfunnsplanens mål om «Utvikling av en kompakt by og lokalsamfunn der nye løsninger skaper attraktive bo- og levekår, innenfor rammen av klima og miljøhensyn»

Automatisk miljøovervåking

av Harald Aas

Miljødirektoratet har behov for å effektivisere og forbedre miljøovervåkingen. De ønsker derfor å få utviklet automatisk miljøovervåking som tar i bruk miljø-DNA. I dag gjøres det manuelle registreringer på et lite utvalg av lokaliteter med denne metoden, noe som er tidkrevende, kostbart, og gir begrenset mulighet for å oppdage endringer og begrense skadeomfang.

KlimaGrunn – klimagassreduksjon i grunnarbeider

av Harald Aas

Krevende grunnforhold en rekke steder i landet medfører ofte behov for omfattende grunnforsterkning og sikringsarbeider for å hindre at skred utløses i utbyggingsprosjekter, spesielt i kvikkleireområder. I tillegg benyttes store offentlige ressurser årlig for å sikre eksisterende bebyggelse og infrastruktur. Dagens sikringsmetoder medfører store terrenginngrep, klimagassutslipp, og kostnader. Med prosjektet «Klimagassreduksjon i grunnarbeider» ble Statens vegvesen, Statsbygg og Bane NOR en av vinnerne av Innovasjon Norges «innovasjonspartnerskapskonkurranse» for 2018. I løpet av våren 2019 vil vi få svar på om det finnes leverandører og utviklingsmiljøer som tar utfordringen fra det offentlige og som kan utvikle nye løsninger som er bedre for miljøet.

Tunnelsikkerhet

av Harald Aas

I arbeidet med 0-visjonen for hardt skadde og drepte i trafikken, retter Statens vegvesen i dette utviklingsprosjektet oppmerksomheten mot tunnelsikkerhet. De utfordrer markedet på løsninger som gjør det mulig å oppdage hendelser, gi informasjon om hva som skjer og hjelp til selvredning. Utviklingsprosjektet er én av fire innovasjonspartnerskap som fikk midler fra Innovasjon Norge i 2017. Statens vegvesen får prosjektstøtte i gjennomføringen fra Innovasjon Norge, Difi og Nasjonalt program for leverandørutvikling