Om oss

Alle i LUP står samlet

Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) hjelper kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter med å gjennomføre innovative anskaffelser og mobiliserer bedrifter og leverandører til å levere bedre løsninger.

Innovative offentlige anskaffelser kan brukes til å utvikle nye, bedre og mer bærekraftige løsninger. Gjennom å bruke LUPs metodikk for innovative offentlige anskaffelser kan offentlige virksomheter sørge for at det utvikles nye, bedre og mer bærekraftige løsninger enn de eksisterende.

Våre innovasjonspådrivere er eksperter på hvordan sette i gang og gjennomføre innovative anskaffelser. Vi har regionale kontorer over hele landet. Se oversikt og ta kontakt her.

Vil du vite mer om hva innovative offentlige anskaffelser er og hvordan det fungerer? Klikk her!

Mer om LUPs aktiviteter, organisasjon og ledelse finner du i årsrapporten 2024.

Slik kan du bruke LUP

Prosessbistand
Vi har erfaring fra over 200 innovative anskaffelser og bistår gjerne din virksomhet i en innovasjonsprosess med fasilitering, råd og veiledning.

Dialogaktiviteter
Dialog med markedet i forkant av innkjøpet er viktig for å åpne for bedre løsninger og nye bedrifter. Kontakt oss for råd og tips.

Presentasjoner
Vi holder presentasjoner om innovative anskaffelser og leverandørutvikling for ledere, politikere, innkjøpere eller leverandører.

Alle i LUP samlet

Kontakt oss!
LUP har innovasjonspådrivere som sitter i hele landet klar for å hjelpe deg.

LUP ble etablert i 2010 av KS og NHO. Innovasjon Norge og Forskningsrådet er også eiere i LUP. LUP har oppdrag fra fire departementer og har 35 offentlige partnere som støtter arbeidet.

LUP består av 14 ansatte, med innovasjonspådrivere som dekker hele landet. LUP har hovedkontor i Oslo og regional tilstedeværelse i Tromsø, Trondheim, Stavanger, Bergen, Drammen og Moelv.

Hvordan kan du og din virksomhet bidra?

Delta i innovative anskaffelser

Offentlige virksomheter kan delta som følgevirksomheter for å lære eller kjøpe løsningene som utvikles, bedrifter kan delta i dialogen med det offentlige og levere tilbud i innovative anskaffelser.

Bli partner i LUP

Bli en del av partnernettverket i LUP og jobb strategisk med dine anskaffelser. Alle virksomheter i Norge bør ha en ambisjon om at en andel anskaffelsene skal være innovative anskaffelser.

Mange deltakere fra Forsvarsmateriell

LUP jobber for:

  • At flere offentlige virksomheter skal ta del i innovative anskaffelser i hele landet ved å være følgevirksomheter, gjøre innovative anskaffelser eller ta i bruk utviklede løsninger
  • En høyere andel innovative anskaffelser. Norge har ligget stabilt rundt 3% innovative anskaffelser årlig.
  • Næringsvekst– løsninger skal ta i bruk av flere, slik at det gir økt næringsvekst og eksportmuligheter for bedriftene som utvikler nye og bedre løsninger for det offentlige.
  • Gevinstrealisering – løsninger skal gi offentlige besparelser, bedre løsninger for landets innbyggere, økt effektivitet, klima-, helse- og andre samfunnsgevinster
  • Risikoavlastingsmidler til utviklingsprosjekter slik som eksempelvis innovasjonspartnerskap, før-kommersielle anskaffelser og Klimasats. Nye og bedre løsninger koster mer penger og ressurser å utvikle.
  • Nasjonale mål og ambisjoner om innovative anskaffelser. Vi mener at alle offentlige virksomheter i Norge bør ha en ambisjon om innovative anskaffelser.

LUP jobber med FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å imøtekomme dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov. Vi i LUP jobber med FNs bærekraftmål 3, 9, 12, 13 og 17.

LUPs partnernettverk består av 35 offentlige virksomheter:

Aktører vi samarbeider med: