Pågående anskaffelse
Smartere drift og vedlikehold
Følgevirksomheter
Bergen kommune eier og forvalter ca. 1000 bygg – totalt mer enn 1 million kvadrat- meter. Årlig brukes rundt 500 millioner kroner av kommunens driftsbudsjett til vedlikehold, reparasjoner og forbedringer av eksisterende bygg. Bergen kommune jobber til dels både tungvint og lite kosteffektivt med drift og forvaltning av de store samfunnsverdiene de forvalter i kommunen. Innovasjonspartnerskapet har fått innvilget 7,4 millioner kroner til utvikling av innovative løsninger for kommunens bygg og eiendommer.
Prosjektblogg
-
Innovasjonsarena Drift og vedlikehold av vei
-
GK Inneklima og MazeMap er tildelt kontrakt i 1000 bygg — 10.000 muligheter
-
Stor interesse fra markedet for smartere drift og vedlikehold av bygg
-
Innovative anskaffelser gir gode smartbyløsninger! – Les presentasjoner fra Edge
-
Innovasjonspartnerskapet 1.000 bygg – 10.000 muligheter er utlyst
Prosess
Behovskartlegging
Gjennomført en bred behovskartlegging
Les referat fra behovskartleggingen i prosjektbloggen på venstre side i denne artikkelen. Tittel; «Bergen kommune i gang med sitt Innovasjonspartnerskap». Les også mer om behovet lengre ned i denne artikkelen.
Dialog med markedet
Se invitasjon til og referat fra markedsdialog på venstre side i denne artikkelen.
Gjennomføre
Konkurransen ble utlyst juni 2018. Det er også 20 kommuner samt en stor stalig aktør som følger prosjektet tett. Alle disse har opsjon på kjøp av ferdig utviklet løsning i etterkant.
Her finner du utlysningen på Doffin med alle konkurransedokumentene: https://permalink.mercell.com/87041726.aspx
Behovsbeskrivelse: Smart forvaltning Bergen Kommune, ved Etat for Bygg og Eiendom, har behov for å forvalte bygg og eiendommer smartere. Målet er å øke arealutnyttelse, tilgang og brukertrivsel. Det er også behov for å optimalisere drift og vedlikeholdsarbeidet av bygg og eiendommer. For å oppnå smart forvaltning ønsker Bergen kommune nye og innovative metoder/løsninger for å samle inn, analysere og bruke data tilknyttet byggene og deres brukere. Brukerbehovene inkluderer også innbyggerne, blant annet knyttet til utleie, sambruk og flerbruk. Dataene må også benyttes til å bedre brukerdialogen med alle typer brukere.
- Smart forvaltning omfatter blant annet:
- Økt bruk og bedre arealutnyttelse
- Administrasjon av utlån/leie herunder kommunikasjon med leietagere
- Ulike typer anlegg som gymsaler, utearealer, svømmebasseng, idrettsbaner, div. rom i skolene m.m.
- Automatisert styring av lån/leietaker i bygget
- Bedre styring av drift og vedlikehold ved hjelp av sensorteknologi
- Avvikshåndtering
- Sikkerhet (brann mv)
- Tilgangskontroll/styring/adgang
- Planlegging av bygg
- Rehabilitering av bygg, ombygging og nybygg
- Forbedret/ny dataplattform
- Digital oversikt over eiendommene