Miljøovervåking Ytre Oslofjord

Fagråd for Ytre Oslofjord er et kommunesamarbeid som bl.a. overvåker miljøkvaliteten i Ytre Oslofjord, med hovedvekt på eutrofi. Det er forventet behov for mer intensivert overvåking, både pga. krav fra Statsforvalteren, revisjon av avløpsdirektivet og den kritiske tilstanden i Oslofjorden.
Kommunene i Fagrådet for Ytre Oslofjord har mål om å sikre god dokumentasjon av utviklingen i fjorden over tid, særlig hvordan fjorden påvirkes av utslipp av renset avløpsvann, tilfredsstille myndighetskrav i relevante lover, forskrifter og utslippstillatelser og benytte samarbeid mellom kommuner og andre aktører som har et overvåkingsbehov for å sikre mest mulig effektiv bruk av ressurser.

Aktører

Sist oppdatert

Ansvarlig pådriver

Cecilie Møller Endresen

Cecilie Møller Endresen

Innovasjonspådriver Infrastruktur

cecilie.m.endresen@lup.no
997 02 688

Prosess

Behov

Behovskartlegging for miljøvervåking er gjennomført blant de 19 kommunene. De forventer behov for mer intensivert overvåking, både pga. krav fra Statsforvalteren, revisjon av avløpsdirektivet og den kritiske tilstanden i Oslofjorden.
Som eksempel på dette har kommunene Horten, Tønsberg, Færder og Sandefjord bedt om tilleggsundersøkelser av bløtbunn på hele 30 lokaliteter for å tilfredsstille Statsforvalterens krav om resipientovervåking for avløpsanleggene.

Les mer

Det vil være behov for:

  • Større grad av strand-nære undersøkelser kan åpne for bruk av supplerende / andre typer farkoster. Fagrådet oppfatter bruk av større båter med spesialutstyr som en mulig begrensende faktor i dagens overvåking, både med tanke på kostnader og reisetid. Andre typer supplerende farkoster (f.eks. mindre båter eller fjernstyrte farkoster) kan muligens avhjelpe dette. Også i et miljøperspektiv blir det viktig å planlegge logistikk og reiseruter så godt som mulig.
  • Ny teknologi som åpner for mer kontinuerlig datafangst i overflatevannet, f.eks. ved satelitt eller sensorer plassert på ferger i rutetrafikk. Dette må i så fall kombineres med tradisjonell prøvetaking på flere dyp nedover i vannsøylen for å kunne dokumentere dypvannsutskiftinger. Data må også følge standardisert metodikk og kunne tilgjengeliggjøres i forhold til myndighetenes krav, f.eks. i Miljødirektoratets fagsystem Vannmiljø.
  • Mer intensivert overvåking innebærer forventet økte kostnader hos kommunene, som allerede opplever utfordringer med økende VA-gebyrer. Det blir derfor enda viktigere enn før å dokumentere at datainnsamlingen gjennomføres så kostnadseffektivt som mulig, samtidig som kvaliteten på arbeidet opprettholdes.

 

Dialog

Innspill fra dialogprosessen skal bidra til at kommunene kan:

• Imøtekomme endrede myndighetskrav, f.eks. vannforskriften, kommende endringer ved implementering av nytt avløpsdirektiv, samt nye overvåkingskrav i nye utslippstillatelser.
• Tilpasse overvåkingen til bl.a. klimaendringer og de observerte økosystemendringene i Ytre Oslofjord.
• Nyttiggjøre oss ny teknologi når det gjelder innsamlingsmetoder, og ulike type data som kan gi supplerende informasjon.

Les mer

Kommunene ønsker innspill, forslag og svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke avvik har dagens samlede overvåkingsaktivitet i Ytre Oslofjord i forhold til ambisjonene i vannforskriften, og i forhold til det vi foreløpig vet om ambisjonene i nytt avløpsdirektiv?
  • Hvordan kan annen type logistikk, teknologi og / eller andre kjemiske eller biologiske undersøkelser bidra til å redusere avviket mellom dagens overvåkingsaktivitet og ambisjonene som kommer?
  • Hvilke utfordringer har leverandørene? Finnes det et behov i markedet (hos leverandørene) for en møtearena for å utvikle nye samarbeid og teknologier som svarer opp utviklingen i overvåkingsbehovet best mulig? I så fall, hvordan kan behovet dekkes?
  • Finnes det andre eller flere mulige finansieringskilder for eutrofiovervåking og tilførselseberegninger til Ytre Oslofjord? Dagens finansiering er basert på kystkommunenes avløpsgebyrer samt bidrag fra Vannområde Glomma Sør, Statsforvalteren i Viken, Borregaard og Fredrikstad Seafood
  • Hvordan bør vi gjennomføre anbudskonkurransen?
  • Er det noe vi ikke har spurt om som dere tenker er viktig i prosessen med å anskaffe en ny periode med miljøovervåking?

Konkurranse

Konkurransen gjennomføres som konkurranse med forhandling etter forskriftens del I og III. Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte leverandører søke om å bli kvalifisert til å gi tilbud - frist 18.oktober 2024 kl.14.00. Det vil kunne skje en første reduksjon av antall kvalifiserte tilbud før forhandlingene på bakgrunn av de oppgitte tildelingskriteriene.
Den samlede overvåkningen vil ha årlige økonomiske rammer på ca. 3 millioner kr. Endelig årlig program vil, i samarbeid med valgt operatør, bli tilpasset tilgjengelige økonomiske midler. For nærmere informasjon viser vi til anskaffelsesdokumentene. Et utkast til selve konkurransegrunnlaget er lagt ved dette kvalifiseringsgrunnlaget. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å foreta mindre, ikke vesentlige endringer i dette grunnlaget før leverandører inviteres til å gi tilbud.

Les mer

 

TILDELINGSKRITERIER:

OPPGAVEFORSTÅELSE (vekt 60%)

Her vil Oppdragsgiver vektlegge:

  • besvarelse av bilag 2 Konsulentens spesifikasjon av oppdraget
  • besvarelse av bilag 3 Prosjekt- og fremdriftsplan
  • besvarelse av bilag 6 Endringer i den generelle avtaleteksten.

OPPDRAGSSPESIFIKK KOMPETANSE (vekt 20%)

Her vil Oppdragsgiver vektlegge besvarelsen av bilag 4, Nøkkelpersonell

PRISER OG KOSTNADER (vekt 20%)

Her vil Oppdragsgiver vektlegge besvarelsen av bilag 5

NB! Se alle konkurransedokumenter under «Dokumenter»

Konkurranse - del 2

Det kom inn 5 interessenter for prekvalifisering og alle ble akseptert. Konkurransegrunnlaget for trinn 2 ble distribuert 21.oktober 2024 med tilbudsfrist 15.november 2024 kl 12.00.