Styrket oppfølging av kreftpasienter gjennom digitale helsetjenester
Forekomsten av kreft i Norge øker, og nye behandlingsformer utvikler seg raskt. Flere pasienter overlever kreftbehandling, og mange lever lenger med kreft. Dette skaper et økende behov for helsehjelp, samtidig som man har utfordringer med å skaffe nok helsepersonell. Sykehusene må derfor finne nye måter å levere helsetjenester på. Til dette trenger man gode digitale verktøy som kan støtte opp under en mer behovsstyrt kreftbehandling, og som styrker brukermedvirkning og involvering fra pasientene i oppfølging av egen sykdom.
Om anskaffelsen
Prosjektet har siden våren 2023 jobba med en konseptutredning innen kreft og digitale helsetjenester i Helse Vest. Det har vært bred involvering av relevante aktører. Man planlegger nå en anskaffelse av en løsning for digitale helsetjenester som kan støtte helsepersonell og kreftavdelingene i oppfølging av kreftpasienter når de ikke er inne på sykehuset. Dette trenger man blant annet for å raskt kunne fange opp endringer i pasientens helsetilstand som krever tiltak, for å kunne formidle informasjon digitalt, og for å kunne ha digital kommunikasjon med pasientene om behandlingen. Det er også et mål at pasienter skal oppleve økt medvirkning, færre unødvendige oppmøter på sykehuset og støtte til å mestre egen sykdom.
Prosess
Behovskartlegging og prosjektorganisering
Prosessen er organisert som en konseptutredning. En bredt sammensatt prosjektgruppe har siden våren 2023 jobba med en konseptutredning innen kreft og digitale helsetjenester i Helse Vest. Det er lagt ned mye tid i å forstå dagens situasjon, behov og muligheter.
Det er gjennomført workshops i alle helseforetakene hvor ulike helsepersonell, merkantile og ledere har vært godt representert. En brukerrepresentant er med og Kreftforeningen er koblet på arbeidet. Det er også gjennomført flere studiebesøk til andre helseforetak for å lære av hvordan disse jobber på området og erfaringer de har gjort seg.
Dialog med markedet
Den interne kartleggingen og involveringen har gitt mye ny innsikt, men for å komme videre i utredningen og konkludere rundt videre prosess trenger prosjektet nå å komme i dialog med leverandørmarkedet for å enda bedre forstå muligheter og begrensninger i dagens løsninger.
Konkurranse
Innspill gitt gjennom dialogen med markedet resulterte i at helseforetaket går ut med en ny anskaffelse.
Lenke til kunngjøring av konkurranse på Doffin.