
Felles kravspesifikasjon -innsamling, analyse og presentasjon av data om vei med tilhørende anlegg
Målet er å få en mer effektiv og nøyaktig innsamling, analyse og presentasjon av data om vegtilstand og infrastruktur, samt øke gevinstpotensiale ved å benytte en felles, standardisert kravspesifikasjon på tvers av veieiere/veiforvaltere av europa-, riks- og fylkesveger.
Aktører
Om anskaffelsen
Sluttproduktet av denne prosessen vil være en kravspesifikasjon tilknyttet:
- innhenting av data om vei med tilhørende anlegg
- analyse av innhentede data om vei med tilhørende anlegg
- presentasjon av de innhentede dataene om vei med tilhørende anlegg
.. som veiere/veiforvaltere av europa-, riks- og fylkesveger kan benytte inn i sine respektive anskaffelser på sine veiområder og som vil gi økte gevinster som:
- Standardisere krav til innsamling av data (hva, hvordan, oppløsning, etc.)
- Ens tolkning av data – trening av algoritmer
- Automatisere avviksdetektering med knytning til relevant objekt
- Sammenlikning av tidsserier for utvikling
- Unngå proprietære løsninger (sikre eierskap til data via overlevering, filformat og visningsmuligheter)
- Stimulere til innovasjon
- Lavere kostnader gjennom større volum
- Miljøgevinster
I sum bedre oversikt over tilstanden og tilstandsutviklingen på veieiernes/veiforvalternes veianlegg
Prosess
Behov
Den 14. januar 2025 ble det, etter initiativ fra Nye veier AS, i samarbeid med LUP, gjennomført en workshop for veiforvalterne av europa, riks- og fylkesvei, med mål om å forbedre tilstanden på veiene våre gjennom innovativ bruk av teknologi. Fokuset var på hvordan offentlig sektor kan samle og analysere data om veienes tilstand mer effektivt, ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI). Men for å få dette til kreves standardiserte data.
Det offentlige har et kontinuerlig behov for oppdatert informasjon om tilstanden på veiene. I dag benyttes ulike teknologiske løsninger, som fotografering og laserskanning, for å samle inn data om veibanens tilstand. Denne informasjonen er viktig for å kunne iverksette nødvendige tiltak og vedlikehold, slik at bilister kan ferdes trygt på norske veier. Imidlertid er en av utfordringene at dataene ikke alltid er formatert på en måte som gjør det enkelt for datamaskiner å analysere og trekke ut relevante mønstre.
Nasjonal Transportplan påpeker at det ikke nødvendigvis er mangel på data, men at dataene ofte er dårlig strukturert for bruk med moderne teknologiske verktøy som kunstig intelligens. Dette kan gjøre det vanskelig å effektivt utnytte de mulighetene som ligger i digitalisering og automatisert analyse.
Standardisering for bedre datakvalitet og effektivitet
Formålet med workshopen var å undersøke mulighetene for å etablere en felles kravspesifikasjon for innsamling og analyse av data. Et av de viktigste målene var å standardisere hvordan data skal samles inn, inkludert hva som skal samles inn, hvordan det skal gjøres og hvilken oppløsning som kreves. Et slikt felles underlag vil ikke bare gjøre det lettere å trene algoritmer, men vil også bidra til høyere nøyaktighet i prediksjoner og analyser av veienes tilstand.
Det var enighet om at dette var et felles behov og at alle de deltagende partene på behovsworkshopen – veieiere/veiforvaltere av europa-, riks- og fylkesveger – Nye Veier AS, Statens vegvesen, Novari IKS (på vegne av fylkene) og også 12 fylker som var representert – ønsket å igangsette en felles prosess på dette.
Innovasjon og kostnadseffektivitet gjennom felles kravspesifikasjon
En av de største gevinstene med en standardisert kravspesifikasjon vil være at den muliggjør innovasjon, spesielt i bruk av kunstig intelligens. I tillegg til å forbedre kvaliteten på tilstandsanalysene, vil en slik spesifikasjon også bidra til å redusere kostnadene knyttet til anskaffelser av teknologiske løsninger for veivedlikehold. Initiativet er derfor en måte å realisere regjeringens Digitaliseringsstrategi, som understreker hvordan innovative anskaffelser kan være en nøkkel til å fremme bruken av kunstig intelligens i offentlig sektor.
Gjennom dette arbeidet får vi ikke bare bedre oversikt over tilstanden og utviklingen på våre veianlegg, men vi legger også til rette for en fremtid med mer kostnadseffektive og datadrevne løsninger i veivedlikeholdet. Dette initiativet er et viktig skritt mot å utnytte de teknologiske mulighetene som kan bidra til å gjøre våre veier tryggere og mer effektive å vedlikeholde i årene som kommer.
Etablering av arbeidsgruppe for utforming av kravspesifikasjon
Arbeidet med å konstituere en arbeidsgruppe med representanter fra Nye veier AS, Statens vegvesen og fylkene, som har til hensikt å utvikle en felles kravspesifikasjon både for innsamling, behandling, analyse og leveranse av data, er i gang pr. februar 2025.
Novari IKS koordinerer representasjonen av fagpersoner fra fylkeskommunene til arbeidsgruppen.
Representantene fra Statens Vegvesen i samarbeidsforumet «Faggruppen for digitalisering» vil foreslå sine deltagere til arbeidsgruppen.
Nye Veier AS er representert ved Jan Skallist (prosjektleder for arbeidet i arbeidsgruppen) og Jens Otto Dolva, Fagansvarlig driftssystem.
Når arbeidsgruppen er etablert og har noe konkret å dele, vil det komme nærmere beskjed forløpende i denne prosessbeskrivelsen.
Dialog
I påvente av å få landet et mandat for arbeidet på tvers av veieierne, har Nye Veier, som har behov for å få en løsning på plass for 2026, hentet innspill gjennom en dialog med markedet og arbeidet videre med å utvikle en kravspesifikasjon for et tjenestekjøp som vil resultere i en anskaffelse i løpet av høsten 2025.
Som et utgangspunkt for dialogen presenterte de behovet for å standardisere krav til innsamling av data via ulike måleteknologier; hva, hvordan, krav til kvalitet for alle veieiere, og at det også omfatter, kanskje først og fremst, behandling, analyse og leveranse av data.
Antagelsene/ambisjonene de la frem for aktørene de var i dialog med, var at man gjennom felles spesifikasjoner kan oppnå:
- Ens tolkning av data – trening av algoritmer
- Automatisering av avviksdetektering med knytning til relevant objekt
- Sammenlikning av tidsserier for utvikling over tid
- Å unngå proprietære løsningen
- sikre eierskap til data via overlevering
- standard filformater og visnings-muligheter
- unngå «lock in» og konkurransevridning
- Stimulere til innovasjon og utvikling til beste for AS Norge
- Miljøgevinster ved mindre behov for manuelle inspeksjoner og bruk av en bredest mulig rigg
Status / oppfølgingsmøte alle veieiere onsdag 20. august 2025
På dette møtet inviteres alle som deltok på oppstartsmøtet 14.januar, samt andre interesserte veiforvaltere til et digitalt oppfølgingsmøte med en orientering om status i prosessen.
I faggruppen for digitalisering (SVV, fylkeskommunene/Novari IKS og Nye Veier deltar) har idéen om å utvikle en felles spesifikasjon for måling, analyse og dataleveranser mellom Statens Vegvesen, fylkeskommunene og Nye Veier vært på agendaen, men hittil er det ikke forankret et felles mandat for arbeidet.
Nye Veier, som har behov for å få en løsning på plass for 2026, har derfor hentet innspill gjennom en dialog med markedet og arbeidet videre med å utvikle en kravspesifikasjon for et tjenestekjøp som vil resultere i en anskaffelse i løpet av høsten.
Nye Veier vil på dette oppfølgingsmøtet dele resultatet av dialogen med markedet og hvordan de nå har utviklet kravspesifikasjonen.
Kravspesifikasjonen kan være et grunnlag for en videre diskusjon om felles krav, og vi vil gjerne starte denne diskusjonen med alle interesserte på oppfølgingsmøtet.