Felles kravspesifikasjon -innsamling, analyse og presentasjon av data om vei med tilhørende anlegg
Målet er å få en mer effektiv og nøyaktig innsamling, analyse og presentasjon av data om vegtilstand og infrastruktur, samt øke gevinstpotensiale ved å benytte en felles, standardisert kravspesifikasjon på tvers av veieiere/veiforvaltere av europa-, riks- og fylkesveger.
Aktører
Om anskaffelsen
Sluttproduktet av denne prosessen vil være en kravspesifikasjon tilknyttet:
- innhenting av data om vei med tilhørende anlegg
- analyse av innhentede data om vei med tilhørende anlegg
- presentasjon av de innhentede dataene om vei med tilhørende anlegg
.. som veiere/veiforvaltere av europa-, riks- og fylkesveger kan benytte inn i sine respektive anskaffelser på sine veiområder og som vil gi økte gevinster som:
- Standardisere krav til innsamling av data (hva, hvordan, oppløsning, etc.)
- Ens tolkning av data – trening av algoritmer
- Automatisere avviksdetektering med knytning til relevant objekt
- Sammenlikning av tidsserier for utvikling
- Unngå proprietære løsninger (sikre eierskap til data via overlevering, filformat og visningsmuligheter)
- Stimulere til innovasjon
- Lavere kostnader gjennom større volum
- Miljøgevinster
I sum bedre oversikt over tilstanden og tilstandsutviklingen på veieiernes/veiforvalternes veianlegg
Prosess
Behov
Den 14. januar 2025 ble det, etter initiativ fra Nye veier AS, i samarbeid med LUP, gjennomført en workshop med mål om å forbedre tilstanden på veiene våre gjennom innovativ bruk av teknologi. Fokuset var på hvordan offentlig sektor kan samle og analysere data om veienes tilstand mer effektivt, ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI). Men for å få dette til kreves standardiserte data.
Det offentlige har et kontinuerlig behov for oppdatert informasjon om tilstanden på veiene. I dag benyttes ulike teknologiske løsninger, som fotografering og laserskanning, for å samle inn data om veibanens tilstand. Denne informasjonen er viktig for å kunne iverksette nødvendige tiltak og vedlikehold, slik at bilister kan ferdes trygt på norske veier. Imidlertid er en av utfordringene at dataene ikke alltid er formatert på en måte som gjør det enkelt for datamaskiner å analysere og trekke ut relevante mønstre.
Nasjonal Transportplan påpeker at det ikke nødvendigvis er mangel på data, men at dataene ofte er dårlig strukturert for bruk med moderne teknologiske verktøy som kunstig intelligens. Dette kan gjøre det vanskelig å effektivt utnytte de mulighetene som ligger i digitalisering og automatisert analyse.
Standardisering for bedre datakvalitet og effektivitet
Formålet med workshopen var å undersøke mulighetene for å etablere en felles kravspesifikasjon for innsamling og analyse av data. Et av de viktigste målene var å standardisere hvordan data skal samles inn, inkludert hva som skal samles inn, hvordan det skal gjøres og hvilken oppløsning som kreves. Et slikt felles underlag vil ikke bare gjøre det lettere å trene algoritmer, men vil også bidra til høyere nøyaktighet i prediksjoner og analyser av veienes tilstand.
Det var enighet om at dette var et felles behov og at alle de deltagende partene på behovsworkshopen – veieiere/veiforvaltere av europa-, riks- og fylkesveger – Nye Veier AS, Statens vegvesen, Novari IKS (på vegne av fylkene) og også 12 fylker som var representert – ønsket å igangsette en felles prosess på dette.
Innovasjon og kostnadseffektivitet gjennom felles kravspesifikasjon
En av de største gevinstene med en standardisert kravspesifikasjon vil være at den muliggjør innovasjon, spesielt i bruk av kunstig intelligens. I tillegg til å forbedre kvaliteten på tilstandsanalysene, vil en slik spesifikasjon også bidra til å redusere kostnadene knyttet til anskaffelser av teknologiske løsninger for veivedlikehold. Initiativet er derfor en måte å realisere regjeringens Digitaliseringsstrategi, som understreker hvordan innovative anskaffelser kan være en nøkkel til å fremme bruken av kunstig intelligens i offentlig sektor.
Gjennom dette arbeidet får vi ikke bare bedre oversikt over tilstanden og utviklingen på våre veianlegg, men vi legger også til rette for en fremtid med mer kostnadseffektive og datadrevne løsninger i veivedlikeholdet. Dette initiativet er et viktig skritt mot å utnytte de teknologiske mulighetene som kan bidra til å gjøre våre veier tryggere og mer effektive å vedlikeholde i årene som kommer.