Standardisering av grensesnitt (API) mellom veieiers og driftsentreprenørs driftssystemer

Nye Veier, Statens vegvesen og Novari IKS (på vegne av fylkene) Har sammen tatt et initiativ om å utvikle og realisere nasjonalt maskin til maskin grensesnitt (API) for digital samhandling i tilnærmet sanntid mellom veiforvalterenes FDV systemer og entreprenørenes driftssystemer. Fellesinitiativet som har som mål å definere nasjonal standard for system til system utveksling (API) av data innenfor drift og vedlikehold av vei.
Det operative målet er å realisere ett eller flere nasjonale endepunkt (API) som systemene aktørene bruker kan koble seg opp mot. Endepunktene skal realisere tilnærmet sanntids toveis kommunikasjon med veiforvalterenes FDV systemer. Dette antas å kunne gi gevinster på flere områder i form av effektivitet, bedre koordinering og raskere utføring av tiltak, høyere datakvalitet og ikke minst etablere oppdatert kunnskap om status og tilstand på veiene.

Sist oppdatert

Status

Kommende anskaffelse

Ansvarlig pådriver

Cecilie Møller Endresen

Cecilie Møller Endresen

Innovasjonspådriver Infrastruktur

cecilie.m.endresen@lup.no
997 02 688

Om anskaffelsen

Prosess

Behov

Ett eller flere spesifiserte API-er (endepunkt) som er realisert i dialog med aktørene
Det planlegges å teste ut gjennom pilotprosjekter før de sertifiseres
De sertifiserte API-ene (endepunktene) skal deretter forvaltes i fellesskap som nasjonale endepunkt til bruk for de enkelte veiforvalterne
API-ene skal fungere helt uavhengig av hvilke baksystemer som de enkelte veiforvaltere eller driftsentreprenør velger å bruke

Dialog

Man har en utgangstese om at omfanget krever at arbeidet må spisses, avgrenses og gjennomføres i flere faser. Det ønskes derfor en dialog med markedsaktører for å sikre involvering og synspunkter samt diskusjon for å etablere en best prosess og sikre gevinstrealiseringspotensiale.

Les mer

Formålet med dialogen er å få ideer og innspill fra markedet på hvordan målsettingene kan nås på en best mulig måte.

Kort om hvem som er målgruppen for dialogen.

  • Driftsentreprenører, både vei og elektro
  • Leverandører av systemer/ løsninger
  • Underleverandører/-entreprenører
  • Andre virksomheter med likelydende behov? Også kommuner?

Leverandørdialogen annonseres åpent på Doffin som en veiledende kunngjøring, og består av en digital orienterings-/dialogkonferanse, skriftlig innspill med påfølgende en-til-en-møter. Alle interesserte har anledning til å melde seg på den digitale dialogkonferansen og/eller en-til-en-møtene.

De som ønsker vil få anledning til å sende inn innspill/løsningsforslag i en skriftlig beskrivelse på maksimum 4 sider, samt foreta en muntlig presentasjon av sitt forslag til løsninger i en-til-en møter, (se tidsplan nedenfor). Det er også mulig å sende inn svar på det beskrevne behovet uten å delta i digitale en-til-en møtene.

Skriftlige innspill og informasjon som leverandørene gir i én-til-én-møtene i etterkant av dialogkonferansen er konfidensielle, og kun svar fra oppdragsgiver på eventuelle spørsmål som leverandørene stiller i disse møtene vil deles i etterkant (ref. likebehandlingsprinsippet)