Standardisering av grensesnitt (API) mellom veieiers og driftsentreprenørs driftssystemer
Nye Veier, Statens vegvesen og Novari IKS (på vegne av fylkene) Har sammen tatt et initiativ om å utvikle og realisere nasjonalt maskin til maskin grensesnitt (API) for digital samhandling i tilnærmet sanntid mellom veiforvalterenes FDV systemer og entreprenørenes driftssystemer. Fellesinitiativet som har som mål å definere nasjonal standard for system til system utveksling (API) av data innenfor drift og vedlikehold av vei.
Det operative målet er å realisere ett eller flere nasjonale endepunkt (API) som systemene aktørene bruker kan koble seg opp mot. Endepunktene skal realisere tilnærmet sanntids toveis kommunikasjon med veiforvalterenes FDV systemer. Dette antas å kunne gi gevinster på flere områder i form av effektivitet, bedre koordinering og raskere utføring av tiltak, høyere datakvalitet og ikke minst etablere oppdatert kunnskap om status og tilstand på veiene.
Aktører
Dokumenter (1)
Om anskaffelsen
Bakgrunn
Regionreformen og etableringen av Nye Veier har ført til et økt antall veiforvaltere i Norge.
Flere veiforvaltere kan potensielt gi bedre tilpasninger til lokale forhold, og åpne for nye og bedre løsninger. Men kan også bety at man får større grad av ulikhet i hvilke krav og rutiner som utgjør grensesnittet mellom veiforvalter og utførende entreprenører
Riksrevisjonens rapport fra 2023 om Kvalitet og effektivitet i drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier avdekket en kraftig økning i drift og vedlikeholdskostnadene. Riksrevisjonen påpekte paradokset i at denne økningen kommer samtidig som indikasjoner viser at etterslepet på vedlikeholdet øker. Rapporten avdekker flere kritikkverdige områder, men peker spesielt på at forvaltersiden mangler enhetlig tilstands og styringsinformasjon. Av den grunn besitter man ikke kunnskapsgrunnlaget som skal til for å kunne gjøre de rette prioriteringene på driftsomåde og for kort og langsiktig planlegging av vedlikehold. Man mangler kunnskapsgrunnlaget som skal til for å gjøre de rette oppgavene på de aktuelle objektene på riktig tidspunkt på en mer koordinert og effektiv måte.
Dette har siden vært en medvirkende årsak til økt fokus på hvordan man på kan bevege seg fra en situasjon preget av løpende korrektivt arbeid til en mer planlagt tilstandsbasert drift og vedlikeholds strategi
For å realisere en mer tilstandsbasert drift og vedlikeholdsstrategi har flere veieiere innsett behovet for å anskaffe eller bytte nåværende FDV-systemer. Underveis i denne prosessen dukker behovet for å revidere datasett, forenklinger og en overgang fra dagens enveis rapporteringsregime til en toveis digital samhandling standardisert og basert på tilnærmet sanntidsdata. Dette vil måtte bety digital informasjonsutveksling mellom systemene aktørene anvender innenfor verdikjedene som utgjøres av forvaltere, trafikkoperatører, og ikke minst de som utfører drift og vedlikehold av veiene. Det blir viktig at en slik standardisering gjøres likt hos alle veiforvalterene; både for å sikre at entreprenører ikke møter ulike krav, men også for å sikre at man får enhetlige data som kan aggregeres for bruk til beslutningsstøtte på alle nivåer.
Prosess
Behov
Ett eller flere spesifiserte API-er (endepunkt) som er realisert i dialog med aktørene
Det planlegges å teste ut gjennom pilotprosjekter før de sertifiseres
De sertifiserte API-ene (endepunktene) skal deretter forvaltes i fellesskap som nasjonale endepunkt til bruk for de enkelte veiforvalterne
API-ene skal fungere helt uavhengig av hvilke baksystemer som de enkelte veiforvaltere eller driftsentreprenør velger å bruke
Dialog
Man har en utgangstese om at omfanget krever at arbeidet må spisses, avgrenses og gjennomføres i flere faser. Det ønskes derfor en dialog med markedsaktører for å sikre involvering og synspunkter samt diskusjon for å etablere en best prosess og sikre gevinstrealiseringspotensiale.
Formålet med dialogen er å få ideer og innspill fra markedet på hvordan målsettingene kan nås på en best mulig måte.
Kort om hvem som er målgruppen for dialogen.
- Driftsentreprenører, både vei og elektro
- Leverandører av systemer/ løsninger
- Underleverandører/-entreprenører
- Andre virksomheter med likelydende behov? Også kommuner?
Leverandørdialogen annonseres åpent på Doffin som en veiledende kunngjøring, og består av en digital orienterings-/dialogkonferanse, skriftlig innspill med påfølgende en-til-en-møter. Alle interesserte har anledning til å melde seg på den digitale dialogkonferansen og/eller en-til-en-møtene.
De som ønsker vil få anledning til å sende inn innspill/løsningsforslag i en skriftlig beskrivelse på maksimum 4 sider, samt foreta en muntlig presentasjon av sitt forslag til løsninger i en-til-en møter, (se tidsplan nedenfor). Det er også mulig å sende inn svar på det beskrevne behovet uten å delta i digitale en-til-en møtene.
Skriftlige innspill og informasjon som leverandørene gir i én-til-én-møtene i etterkant av dialogkonferansen er konfidensielle, og kun svar fra oppdragsgiver på eventuelle spørsmål som leverandørene stiller i disse møtene vil deles i etterkant (ref. likebehandlingsprinsippet)