Standardisering av grensesnitt (API) mellom veieiers og driftsentreprenørs driftssystemer

Nye Veier, Statens vegvesen og Novari IKS (på vegne av fylkene) Har sammen tatt et initiativ om å utvikle og realisere nasjonalt maskin til maskin grensesnitt (API) for digital samhandling i tilnærmet sanntid mellom veiforvalterenes FDV systemer og entreprenørenes driftssystemer. Fellesinitiativet som har som mål å definere nasjonal standard for system til system utveksling (API) av data innenfor drift og vedlikehold av vei.
Det operative målet er å realisere ett eller flere nasjonale endepunkt (API) som systemene aktørene bruker kan koble seg opp mot. Endepunktene skal realisere tilnærmet sanntids toveis kommunikasjon med veiforvalterenes FDV systemer. Dette antas å kunne gi gevinster på flere områder i form av effektivitet, bedre koordinering og raskere utføring av tiltak, høyere datakvalitet og ikke minst etablere oppdatert kunnskap om status og tilstand på veiene.

Sist oppdatert

Om anskaffelsen

Prosess

Behov

Ett eller flere spesifiserte API-er (endepunkt) som er realisert i dialog med aktørene
Det planlegges å teste ut gjennom pilotprosjekter før de sertifiseres.
De sertifiserte API-ene (endepunktene) skal deretter forvaltes i fellesskap som nasjonale endepunkt til bruk for de enkelte veiforvalterne.
API-ene skal fungere helt uavhengig av hvilke baksystemer som de enkelte veiforvaltere eller driftsentreprenør velger å bruke

Dialog

Man har en utgangstese om at omfanget krever at arbeidet må spisses, avgrenses og gjennomføres i flere faser. Det ønskes derfor en dialog med markedsaktører for å sikre involvering og synspunkter samt diskusjon for å etablere en best prosess og sikre gevinstrealiseringspotensiale.

Les mer

Formålet med dialogen er å få ideer og innspill fra markedet på hvordan målsettingene kan nås på en best mulig måte.

Kort om hvem som er målgruppen for dialogen.

  • Driftsentreprenører, både vei og elektro
  • Leverandører av systemer/ løsninger
  • Underleverandører/-entreprenører
  • Andre virksomheter med likelydende behov? Også kommuner?

Leverandørdialogen annonseres åpent på Doffin som en veiledende kunngjøring, og består av en digital orienterings-/dialogkonferanse, skriftlig innspill og evt. påfølgende en-til-en-møter. Alle interesserte har anledning til å melde seg på den digitale dialogkonferansen.

De som ønsker vil få anledning til å sende inn innspill/løsningsforslag i en skriftlig beskrivelse på maksimum 4 sider – med frist tirsdag 4.februar 2025.

Den siste dialogmuligheten for markedsaktørene vil være et evt. én til én møte med repr. fra arbeidsgruppen for en nærmere avklaring/diskusjon knyttet til de skriftlige innspillene markedsaktørene har kommet med. NB! Her vil vi understreke; disse blir det kalt inn til hvis veiforvalterne finner det nødvendig for å øke forståelsen av det skriftlige innspillet markedsaktørene kommer med. Dette avhenger selvfølgelig også av at veiforvalterne skal kunne håndtere en gjennomførbar prosess med så stor interesse for temaet.

Skriftlige innspill og informasjon som leverandørene gir i eventuelle én-til-én-møtene i etterkant av dialogkonferansen er konfidensielle, og kun svar fra oppdragsgiver på eventuelle spørsmål som leverandørene stiller i disse møtene vil deles i etterkant (ref. likebehandlingsprinsippet).

Opptak fra dialogkonferansen 21.januar 2025

Les mer

 

Oppsummering av skriftlig innspill i dialogen og videre prosess

På dialogkonferansen etterspurte vi skriftlig innspill til det videre arbeidet med standardisering av grensesnitt, og mottok 12 innspill innen fristen. Disse innspillene taes med i grunnlaget for å vurdere hvordan videreutvikle det standardiserte grensesnittet.

Les mer

Kort om innspillene:

  • Mange av innspillene svarte bekreftende på spørsmålene knyttet til situasjonsbeskrivelsen og vurderingen av gevinstpotensialet som ble presentert på dialogkonferansen (se Master presentasjon og opptak under «Dokumenter»). 
  • Det ble også levert gode forslag til prioriteringer og suksessfaktorer å merke seg i det videre arbeidet.
  • Flere av innspillene hadde også forslag til fremtidig videreutvikling av ønsket informasjonsutveksling, bl.a. knyttet til ulike sanntidsdata.
  • Noen inviterte også til pilottesting.

Kort om videre prosess:

  • Byggherrene er takknemlige for at flere tok seg tid til å gi innspill til videre prosess, og alle innspillene taes med som et grunnlag i en vurdering om hvordan utvikle standarden videre.
  • I første omgang jobbes det nå med å ytterligere sikre god forankring av standarden mellom byggherrene.
  • I neste omgang vil det, via en etablert arbeidsgruppe, jobbes med å utvikle standarden til å omfatte flere og flere aspekter av kommunikasjonen over tid.
  • Arbeidsgruppen gjorde en vurdering at det på nåværende tidspunkt, ikke var nødvendig med ytterligere avklaringer knyttet til de skriftlige innspillene.  Nye Veier, Statens vegvesen og Novari IKS (på vegne av fylkene) avstår derfor i denne omgang med å invitere inn de som leverte skriftlig innspill til én-til-én møter.
  • Når det foreligger noe mere konkrete forslag fra byggherrene/arbeidsgruppen på hvordan de tenker det er hensiktsmessig å gå frem i dette arbeidet, vil det orienteres om her  i denne prosess-oversikten. Det vil også etter behov gjøres avklaringer med markedet gjennom dialog – om hvordan de konkrete forslagene vil «slå ut»/oppleves fra drifts-entreprenørenes ståsted.