Bruk av ny teknologi i vegdriftskontraktene
Statens vegvesen skal inngå fem nye vegdriftskontrakter på riksvegnettet med oppstart i 2025. Kontraktene lyses ut i løpet av 2024 og har en varighet på 5 år, med mulighet for opsjon.
Samfunnet er i stadig endring og ønsket om oppetid og forutsigbar framkommelighet på riksvegnettet blir stadig høyere. De som vil drifte riksvegene i framtiden må forberede seg på å konkurrere om løsninger med reduserte klimautslipp, bedre informasjon til byggherre og trafikanter og god beredskap under værhendelser.
Aktører
Prosess
Behov
Statens vegvesen sitt oppdrag er å utvikle og tilrettelegge for et helhetlig og fremtidsrettet transportsystem i hele landet, som fremmer framkommelighet, reduserer transportulykkene og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.
De jobber for å redusere miljøpåvirkningen fra bygging, drift og vedlikehold av veinettet, og skal levere gode tjenester gjennom effektiv bruk av offentlige midler.
Dialog
Dialogen er to-delt; dialogkonferanse og én til én-møter:
- Dialogkonferanse med mulighet for kobling mellom aktører, og hvor teknologileverandører gis mulighet til å presenteres sine løsninger/teknologi.
- Påfølgende digitale en-til-en-møter hvor entreprenører (gjerne i fellesskap med leverandører) kan komme med innspill/løsninger som svarer opp behovet best mulig.
Statens vegvesen har et mål om at dialogen i sin helhet vil kunne sette dem som oppdragsgiver i stand til å utarbeide konkurransegrunnlag som bidrar til at entreprenører kan levere gode løsninger på behovene som presenteres.
På dialogkonferansen vil det bli orientert om driftskontraktene som lyses ut i år og om strategi for anskaffelser innen drift og vedlikehold.
Hensikten med dialogkonferansen er å koble entreprenørmarkedet og potensielle leverandører/ utviklere av teknologi- og informasjonssystemer som gir merverdi til drift av riksvegnettet.
Teknologileverandører gis mulighet til å presenteres sine løsninger/teknologi på konferansen både i plenum og på stand.
I påfølgende digitale en-til-en-møter er det ønskelig at entreprenører (gjerne i fellesskap med leverandører) kommer med innspill/løsninger som svarer opp behovet best mulig.
Leverandørdialogen gir entreprenørene innsikt i hva som finnes i markedet av digitale støtte- og beslutningssystemer for vegdrift, slik at de kan sette inn best mulige tiltak til rett tid. Utviklerne på sin side skal få innsikt i hvilke behov driftsentreprenørene har.
Se opptak fra dialogkonferansen HER