Slik gjør man det
For hver av disse ni stegene finner du lenker til fordypning, maler og veiledning på Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sine sider for anskaffelser på anskaffelser.no
Metoden i ni steg
Avklare — hva vi egentlig trenger.
I denne første fasen handler det om å tilbringer tid med behovet før man begynner å vurdere løsninger.
Forankre - en innovativ anskaffelsesprosess
En innovativ anskaffelse må forankres skikkelig fordi måten man kjøper på og hva man kjøper vil være ukjent for mange.
Kartlegge - behov og brukere
"Spør dem som har skoene på", heter det i ordtaket. Det gjelder også for innovative anskaffelser.
Undersøke - marked og mulige løsninger
Det er smart å bruke noen timer på å undersøke om det finnes nye produkter eller tjenester som kan løse behovet på en bedre måte.
Dialog - om mulige løsninger
I markedsdialogen presenterer man behovet for markedet og får innspill til mulige løsninger.
Veivalg — kjøpes, eller må det utvikles?
Den samlede innsikten fra de første fasene skal gi svar på om løsningen på behovet allerede finnes eller om den må utvikles.
Forberede - konkurransegrunnlag og utlysning
Det er spesielt viktig at man ikke stenger døren for innovasjon når man lager konkurransegrunnlaget
Gjennomføre — velge tilbud og inngå avtale
I en innovativ anskaffelse må den offentlige virksomheten ha mot og risikovillighet til å prøve noe nytt.
Oppfølging — bruke avtalen og ta ut gevinster
I den siste fasen handler det om å bruke avtalen for å forløse de gevinstene som man ønsket at den innovative anskaffelsen skal gi.