Utvikling av vegdriftskontraktene 2026-2030

Statens vegvesen skal lyse ut flere nye vegdriftskontrakter i løpet av 2025. Disse får oppstart 1. september 2026 og har en varighet på 5 år med mulighet for opsjon. Nå ønsker Statens vegvesen å legge til rette for å utvikle enda bedre løsninger i de kommende driftskontraktene.

Foto: Bård Asle Nordbø

Aktører

Sist oppdatert

Status

Kommende anskaffelse

Ansvarlig pådriver

Cecilie Møller Endresen

Cecilie Møller Endresen

Innovasjonspådriver Infrastruktur

cecilie.m.endresen@lup.no
997 02 688

Prosess

Behov

Basert på tidligere innspill til, og utprøving av, løsninger som kan gi økt oppetid, gi større forutsigbar framkommelighet, reduserte klimautslipp, god beredskap under værhendelser og bedre informasjon til byggherre og trafikanter - så har Statens vegvesen ambisjoner om ytterligere å utfordre markedet til å komme med nye, bedre løsninger som gi merverdi til drift av riksvegnettet..

Les mer

Stikkord for prioriterte temaer som det ønskes innspill til løsninger på i år er: Driftsdata, elektrisk drift, driftsutstyr og trafikkavvikling.

Dialog

Statens vegvesen skal lyse ut flere nye vegdriftskontrakter i løpet av 2025. Disse får oppstart 1. september 2026 og har en varighet på 5 år med mulighet for opsjon. Bergen og Telemark vest er først ut. Avhengig av opsjoner i eksisterende kontrakter, er det aktuelt å lyse ut flere nye kontrakter
på Østlandet, i Rogaland og i Nord-Norge. Det er dialog om, og innspill til bedre løsninger i, disse kontraktene som vil være fokus for dialogen med markedet.

Les mer

På årets dialogkonferanse vil  de dele erfaringer fra eksisterende kontrakter, blant annet bruken av konkurranse med forhandlinger. De vil også orientere om våre planer og prioriteringer i de nye kontraktene og be om innspill til konkurransegrunnlag og forslag til hvordan vi kan optimalisere konkurransen for begge parter. Det åpnes også for at leverandører kan presentere nye løsninger eller forbedringer fra scenen eller på stand. Slik håper de å bidra til koblinger mellom entreprenørmarkedet, leverandører og teknologiutviklere som gir merverdi til drift av riksvegnettet.