
Utvikling av vegdriftskontraktene 2026-2031
Statens vegvesen skal lyse ut flere nye vegdriftskontrakter i løpet av 2025. Disse får oppstart 1. september 2026 og har en varighet på 5 år med mulighet for opsjon. Nå ønsker Statens vegvesen å legge til rette for å utvikle enda bedre løsninger i de kommende driftskontraktene.
Foto: Bård Asle Nordbø
Aktører
Prosess
Behov
Basert på tidligere innspill til, og utprøving av, løsninger som kan gi økt oppetid, gi større forutsigbar framkommelighet, reduserte klimautslipp, god beredskap under værhendelser og bedre informasjon til byggherre og trafikanter - så har Statens vegvesen ambisjoner om ytterligere å utfordre markedet til å komme med nye, bedre løsninger som gi merverdi til drift av riksvegnettet..
Stikkord for prioriterte temaer som det ønskes innspill til løsninger på i år er: Driftsdata, elektrisk drift, driftsutstyr og trafikkavvikling.
Dialog
Statens vegvesen skal lyse ut flere nye vegdriftskontrakter i løpet av 2025. Disse får oppstart 1. september 2026 og har en varighet på 5 år med mulighet for opsjon. Bergen og Telemark vest er først ut. Avhengig av opsjoner i eksisterende kontrakter, er det aktuelt å lyse ut flere nye kontrakter
på Østlandet, i Rogaland og i Nord-Norge. Det er dialog om, og innspill til bedre løsninger i, disse kontraktene som vil være fokus for dialogen med markedet.
På årets dialogkonferanse vil de dele erfaringer fra eksisterende kontrakter, blant annet bruken av konkurranse med forhandlinger. De vil også orientere om våre planer og prioriteringer i de nye kontraktene og be om innspill til konkurransegrunnlag og forslag til hvordan vi kan optimalisere konkurransen for begge parter. Det åpnes også for at leverandører kan presentere nye løsninger eller forbedringer fra scenen eller på stand. Slik håper de å bidra til koblinger mellom entreprenørmarkedet, leverandører og teknologiutviklere som gir merverdi til drift av riksvegnettet.
Alle innleggene i tilknytning til dialogen finner du under «Dokumenter»
Konkurranse
Tre driftskontrakter veg er lyst ut. Alle benytter konkurranse med forhandling som prosedyre. I driftskontrakten for Telemark har Telemark Fylkeskommune og Statens vegvesen gått sammen om en kontrakt for å optimalisere driften på tvers av riks- og fylkesvei.
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i følgende kommuner/herad: Gulen, Masfjorden, Alver, Bergen, Bjørnafjorden, Øygarden, Vaksdal og Voss i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20 del A.
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i Oslo, Lillestrøm, Lørenskog, Ullensaker, Nittedal og Bærum kommune i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1, D2-S17 og D2-S20.
9205 Driftskontrakt veg Telemark vest 2026-2031- lyst ut 1.10.25 Tilbudsfrist: 3.11.25 kl.12.00
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger, riks-g/s-veger, fylkesveger og fylkes- gs-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i Bykle, Kviteseid, Nissedal, Tokke, Ullensvang, Fyresdal, Nome, Drangedal og Vinje kommuner i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20.