Innovative anskaffelser

Førerløse kjøretøy
Avinor ønsker å utfordre markedet til å utvikle ny og framtidsrettet teknologi innenfor kontroll og styring av maskiner/kjøretøy inne på flyplassområdet. Dette for å optimalisere drift med hensyn til kost/nytte, sikkerhet, miljø og effektivitet. Sammen med maskin- og teknologiprodusenter, forskningsmiljø og operativt miljø i Avinor ønsker vi å se på nye mulige løsninger til kontroll og styring av maskinparken.
Aktører
Prosess
Vurdere behov
Moderne sensorteknologi og programvare er kommet så langt at flere av disse systemene bør kunne overføres til Avinor og deres kjøretøy.
Dialog med markedet
Avinor inviterte til dialogkonferanse i samarbeid med Nasjonalt program for leverandørutvikling, etterfulgt av én-til-én møter med nær tretti leverandører.
Konkurransegjennomføring
Konkurransegrunnlaget for en før-kommersiell anskaffelse ble sendt ut i januar 2016 og løsningsforslagene ble mottatt i mars samme år. Den første fullskala testen av en prototype skal skje i Bodø i mars 2018, og resultatene fra denne testen vil avgjøre om Avinor vil gå videre med prosjektet.
Om anskaffelsen
Avinor har en maskin og bil park som består av ca 2000 enheter totalt. Disse betjenes av skiftgående personell ute på alle lufthavnene.
Flere av lufthavnene leier inn ekstraressurser vinterstid. Dette medfører at Avinor benytter flere titalls MNOK pr år knyttet til vinterdrift.
Krav om effektivisering og kostnadsreduksjon utfordrer oss på alle områder , også på vinterdrift. Utfordringene her søker vi å finne løsninger på sammen med aktuelle leverandør er. Moderne teknologi innen sensorer og programvarer er kommet så langt at flere av disse systemene bør kunne overføres til Avinor og våre kjøretøy.
Prosjektblogg
-
Har solgt førerløse brøytebiler for 1 milliard
Innovasjon tar tid. Det vet både Avinor som etterlyste autonome kjøretøy og Øveraasen som utviklet teknologien for verdens første førerløse... -
Før-kommersiell anskaffelse gir teknologioverføring og næringsvekst
Avinor startet i 2015 en før-kommersiell anskaffelsesprosess for førerløse brøytebiler i samarbeid med Nasjonalt Program for Leverandørutvikling. I mars 2018... -
Verdens første førerløse brøytebil ble testet
Gjennom en innovative anskaffelse fasilitert av Nasjonalt Program for leverandørutvikling har Avinor nå utviklet verdens første førerløse brøytebil. -
Avinor tester ut førerløse brøytebiler i mars 2018
Avinor startet i januar 2016 en før-kommersiell anskaffelsesprosess for førerløse brøytebiler. I mars 2018 tester de ut en fullskala prototype... -
Avinor evaluerer førerløse brøytebiler
Fristen for Avinors førkommersielle anbudskonkurranse om førerløse brøytekjøretøy var 11.mars. Avinor er nå i full gang med å evaluere tilbudene....