Har solgt førerløse brøytebiler for 1 milliard

av Harald Aas

Innovasjon tar tid. Det vet både Avinor som etterlyste autonome kjøretøy og Øveraasen som utviklet teknologien for verdens første førerløse brøytebiler. 7 år etter den opprinnelige innovative anskaffelsen har Øveraasen og samarbeidspartneren Yeti Move solgt førerløse brøytebiler for 1 milliard. Swedavia og Avinor var de første som inngikk avtaler - når står resten av den snødekkede verden for tur.

Avinor startet i januar 2016 en før-kommersiell anskaffelsesprosess for førerløse brøytebiler. Den innovative anskaffelsen ble gjennomført med bistand fra LUP og Avinor finansierte utviklingsløpet selv. Som vanlig er for slike offentlig/private utviklingsløp la leverandøren ned betydelig med ressurser ut over det man får betalt for.

I mars 2018 tester de ut en fullskala prototype av brøytebilen og teknologien som gjør den selvkjørende. – Prosjektet er det første i verden hvor autonome kjøretøy er tilpasset for å håndtere den viktige oppgaven med å holde rullebanene fri for snø.

I april 2021 landet Avinor en rammeavtale på 8 år etter prosedyren konkurranse med forhandlinger. Det var to leverandører som leverte tilbud, og Øveraasen ble tildelt kontrakten.

I en før-kommersiell anskaffelse utvikles og testes løsningen, mens selve kjøpet av gjøres i en påfølgende anskaffelse.

– God punktlighet og stabil drift, også i vintersesongen, er essensielt for en god passasjeropplevelse og svært viktig for at selskapene som opererer på lufthavnen skal kunne drive mest mulig kostnadseffektivt, skriver selskapet.

Les mer om den innovative anskaffelsen i denne nettsaken av Teknisk ukeblad. 

Førerløs brøytebil Foto: Yeti Semcon