Før-kommersiell anskaffelse gir teknologioverføring og næringsvekst

av Adrian Andersen

Avinor startet i 2015 en før-kommersiell anskaffelsesprosess for førerløse brøytebiler i samarbeid med Nasjonalt Program for Leverandørutvikling. I mars 2018 testet de ut en fullskala prototype av brøytebilen og teknologien som gjør den selvkjørende

Avinor startet i 2015 en før-kommersiell anskaffelsesprosess for førerløse brøytebiler i samarbeid med Nasjonalt Program for Leverandørutvikling. I mars 2018 testet de ut en fullskala prototype av brøytebilen og teknologien som gjør den selvkjørende.  – Prosjektet er det første i verden hvor autonome kjøretøy er tilpasset for å håndtere den viktige oppgaven med å holde rullebanene fri for snø.

Førerløs brøytebil testes under norske vinterforhold Foto: Avinor

Bedriften som utvikler dette er Yeti  Snow  Technology og er eid av Øveraasen As og  Semcon Devotek AS. Når løsningen ble demonstrert var representanter fra flere store flyplasser tilstede bl.a. Paris, Frankfurt, München, Hamburg, Canada, Moskva, Arlanda og Gatwick. – Interessen viser et stort potensial for eksport og skalering av løsningen som vi utvikler i Norge, sier Bård Røsvik fra Yeti Snow Technology.

Han sier betydningen av at det offentlige går foran og utfordrer markedet til innovasjon er viktig. – Da vi startet med dette i 2014 var det ingen som jobbet med autonomi her på Kongsberg. Pilotprosjektet på førerløse brøytebiler har vært lokomotivet som har skapt næringsveksten, og nå er vi over 40 personer som har dette som arbeidsområde, sier Røsvik. Han legger også til at det har vært en spennende teknologioverføring fra oljeservice til dette prosjektet.

Vinteren 2019 skal teknologien testes for fullt på Gardermoen. Les mere om det på Anbud 365.

Les mere om hvordan Avinor har gjennomført den innovative anskaffelsen her.

Førerløs brøytebil. Foto: Avinor