
Bærekraftig, trafikksikker vegoppmerking
Det er behov for å ha gode konkurranser og kontraktsgjennomføringer som gjør det attraktivt og interessant for markedet å komme med tilbud, og som gjør at de beste, innovative, bærekraftige løsningene taes i bruk. Det er behov for å se på dette i et nasjonalt perspektiv.
Aktører
Om anskaffelsen
Målet med anskaffelsene er forbedre konkurranse-, kontrakts- og gjennomføringssituasjonen i arbeidet med vegoppmerking. For å få til dette identifiserer aktørene hvor «skoen trykker» og gjennom dialog ber om innspill til forbedringer.
Det er flere områder som kan forbedres, men i første omgang har aktørene valgt å fokusere på disse områdene:
- Likhet i kontraktene. Identifisere områdene som varierer mest i konkurranse- og gjennomføringsfase, og jobbe for å standardisere disse.
- Dokumentasjonskrav og ISO-sertifisering. Herunder to fokusområder. Det ene er å se på helheten i dokumentasjonkravene sammen med oppfølgingen av disse, for å identifisere områder som kan fjernes eller gjøres enklere. Det andre er å se på hva ISO-sertifiseringen dekker, og om det er områder som overlapper i kravene gjennom ISO og fra byggherre. Eventuelt om det er områder som kan samkjøres.
- Arbeidsvarsling. Her er det også flere områder som kan og bør vurderes. Forenkle og smidigjøre søknadsprosessen. Se på kravene til både tverrgående- og langsgående for å identifisere områder hvor sikkerhetskrav kan være lite gjennomtenkte ift utførelse. Innføre/lovliggjøre ny teknologi for å informere trafikantene bedre (redusere forbikjøringer osv).
- Tidsfrister. Bør det vurderes om fristene bør differensieres mer for å gjøre driften mer fornuftig?
Prosess
Behov
Statens vegvesen, i samarbeid med LIUP, inviterte Nye veier og fylkene til et behovseiermøte for å identifisere utfordringsbildet og kartlegge behov.
På møtet 10.april – etter en kort introduksjon fra LUP om målet med dagen, hva en fellesprosess innebærer og LUPs rolle – presenterte Sidsel Marianne Stokkebø i Statens vegvesen hvordan de opplevde situasjonsbildet; synliggjorde noen utfordringer og ga eks. på hva de kunne tenke seg å spørre markedet om. Se vedlagt Master PPT.
Deretter presenterte 3 fylker – Britt Kari Hagen, Agder fylkeskommune, Aina Gry Solheim, Rogaland fylkeskommune og Thomas Lindmo, Innlandet fylkeskommune – hvordan de opplevde utfordringer/forbedringspotensiale i dagens vegmerkekonkurranser og – kontrakter.
I etterkant kom alle deltagere med innspill til dette via MENTI – se innspillene i vedlagt Master PPT.
Den/de som deltok i møtet fra Nye Veier og fylkene (Trøndelag, Innlandet, Akershus, Agder, Telemark, Rogaland, Troms, Østfold, Buskerud) bekreftet at de ønsket å delta i en videre fellesprosess, og arrangere en dialog med markedet om temaet. Det åpnes også for et samarbeid mellom SVV og fylkene om kontrakter, samordning eller felles kontrakter – om man gjennom prosessen finner det hensiktsmessig.
Basert på det; presenterte LUP et UTKAST til ramme og plan for organisering av arbeidet videre, og en arbeidsgruppe ble etablert.
Neste steg: Når arbeidsgruppen har et UTKAST til behovbeskrivelse for hva det ønskes å gå i dialog med markedet om sendes det ut til alle behovseiere for ytterligere innspill/forankring.
Dialog
Det er planlagt en dialog med markedet 20.januar 2026