Utslippsfri varelevering: Tre nordiske prosjekter viser vei
Kan smarte innkjøp bidra til tryggere bymiljø, bedre tjenester og reduserte utslipp? Svaret er ja, ifølge erfaringene fra tre nordiske pilotprosjekter støttet av Nordisk Ministerråd. Prosjektene viser hvordan offentlige anskaffelser kan bli en viktig nøkkel til grønnere og mer effektive transportløsninger.
– Ved å tenke nytt om logistikk og innkjøp, åpner vi døra for løsninger som både kutter utslipp og forbedrer hverdagen for innbyggere, sier prosjektleder Kjersti Granaasen i LUP, som har koordinert ZED-prosjektet (Zero Emission Delivery of goods) i samarbeid med DFØ.
Prosjektet har fått støtte gjennom Nordisk Ministerråds satsing på sirkulære og klimavennlige offentlige anskaffelser, og har testet ut løsninger i Sverige, Norge og Danmark. Nå foreligger resultatene – og de gir grunnlag for både videre utvikling og skalering.

Tryggere skoleveier og renere byluft i Stockholm
I Stockholm har kommunen og Menigo Foodservice testet ut nye leveringsrutiner til skoler, barnehager og sykehjem. Ved å flytte leveransene til tidlig morgen og kveld – og bruke el-kjøretøy – har de klart å redusere både støy, trafikk og utslipp.
– Skoleveiene blir tryggere når tunge kjøretøy ikke er i trafikken samtidig som barna, sier prosjektteamet. – Og matleveringene blir mer effektive når de ikke står fast i rushtrafikken.
Prosjektet viser at smartere matlogistikk kan bidra til både tryggere bymiljø og mer bærekraftige offentlige innkjøp. For å lykkes med videre skalering, må behovshavere som kjøkkensjefer involveres aktivt – og digitale verktøy for sporing og temperaturkontroll må på plass.
Les mer om prosjektet i Stockholm
NAV Agder: Bedre hjelpemiddeltransport til lavere kostnad
NAV Agder hjelpemiddelsentral har utviklet en ny modell for mer effektiv og utslippsfri transport. Ved å utnytte eksisterende kapasitet bedre og samordne leveranser, har de oppnådd både miljøgevinster og økonomiske besparelser.
Prosjektet peker på et stort nasjonalt potensial – særlig for mindre kommuner – for å gå over til leveranser utenom arbeidstid (off-peak), der ressursknapphet og bemanningsutfordringer er en realitet.
– Dette er ikke bare en transportløsning, men et skifte i hvordan vi tenker offentlig logistikk, sier prosjektgruppen. Løsningen tar hensyn til både miljømessige, økonomiske og sosiale faktorer.
LUP foreslår nå en felles prosess for å videreutvikle og implementere kunnskapen nasjonalt.
Bærum kobler transportdata og innkjøp med kunstig intelligens
Nøyaktige og detaljerte transportdata er en forutsetning for å evaluere klimaeffekten av ulike tiltak. Bærum kommune har i ZED-prosjektet tatt et viktig skritt ved å integrere nye datakilder og koble dem til sin digitale plattform.
Leverandørdata, fakturainformasjon og kjøretøydata gir nå kommunen bedre oversikt – og kunstig intelligens brukes til å strukturere og analysere informasjonen.
– Dette gir oss bedre beslutningsgrunnlag og kontroll med nullutslippskjøretøy i praksis, sier kommunen.
Arbeidet i Bærum bidrar også til utviklingen av en nasjonal veileder for deling av transportdata i offentlige anskaffelser, i regi av Standard Norge.
LUP som koblingsaktør: fra pilot til praksis
ZED-prosjektet viser hvordan innovative anskaffelser kan skape konkrete løsninger på felles nordiske utfordringer. LUP har koordinert arbeidet på tvers av sektorer, kommuner og land – og skapt en plattform for deling av erfaringer og kunnskap.
Nå inviterer vi offentlige innkjøpere, leverandører og utviklingsmiljøer til å ta resultatene videre.
Les om Zero emission delivery of goods – Innovative anskaffelser, initiativ med Nordisk ministerråd