Fire innovasjoner klare for bygg- og anleggsbransjen

av Iris Straume

Bygg- og annleggsbransjen må kutte enorme utslipp de nærmeste årene. Viljen er der, men samtidig står byggherrer i en skvis mellom stramme budsjetter og økte miljøkrav. Da er det gode nyheter at vi nå kan presentere fire innovasjoner for bygg- og anleggsbransjen som er både bærekraftige og kostnadsbesparende.

I bildet fra ventre: Marius Botten i Statsbygg, Anette Fjeld-Hansen i Prodtex og Ingebjørg Harto i LUP.

Det startet med modige byggherrer som gikk ut i markedet og etterspurte løsninger som enda ikke eksisterte. Slik mobiliserte de markedet, og de beste forslagene vant frem. Fire innovasjoner for bygg- og anleggsbransjen er nå ferdig utviklet.

I dette webinaret presenterer leverandørene og oppdragsgiverne resultater fra fire innovative anskaffelser. Løsningene er nå tilgjengelige i markedet, og hvis flere byggherrer og entreprenører tar de i bruk er vi godt på vei mot mindre CO2-utslipp fra bygg og anlegg.

Se opptak fra webinaret nederst i saken.

Gjenbruksemballasje

Looping er et ungt selskap som på kort tid har lykkes med å implementere gjenbrukbar emballasje på bygg- og anleggsplasser. Deres Modulcover, gjenbruksemballasje for moduler og anleggsbrakker har bidratt med å eliminere over hundre tonn engangsplast. I tillegg er Loopings sirkulære modell lønnsom for både Looping og kunden.

– Det er tidsbesparende, avfallsbesparende og er også mer HMS-vennlig å bruke for montørene. Vi er veldig stolte av å kunne si at det er på vei til å bli en bransjestandard i Norge, og vi skalerer nå inn i Sverige og Finnland, forteller sjefsdesigner i Looping Jørgen S. E. Frederiksen.

Miljøvennlig grunnforsterkning

Statens vegvesen, Statsbygg og Bane Nor har sammen med leverandørene Multiconsult, Cautus Geo, Heidelberg Materials og Argeo utviklet en mer miljøsvennlig metode for sikring av kvikkleireområder. De har utviklet en måleteknologi som er pålitelig, der styrkeutviklingen kan følges over tid. I tillegg har de utviklet en arbeidsmetodikk som forbedrer måten man jobber på i prosjekterings- og byggefassen.

– De beregningene vi har gjort foreløpig, viser at vi får til å redusere utslippene med tretti til seksti prosent, og vi får òg redusert kostnadene knyttet til grunnforsterkning med over tjue prosent. Og som om ikke det var nok, så får vi ved hjelp av denne metodikken økt kontroll gjennom hele byggefasen. Så her er gevinstene ganske store, sier en munter prosjektleder i Multiconsult Tonje Eide Helle.

Laser og laser-hybrid sveiseteknologi

Statens vegvesen gikk gjennom en innovativ anskaffelse ut i markedet og etterspurte bedre sveiseteknologi. Teknologibedriften Prodtex vant, og resultatet er en mer effektiv og nøyaktig sveiseteknologi som kan utkonkurrere lavkostland.

– Gevinsten for oss er ganske stor. Vi ser at den nye måten å bygge på kostet litt ekstra på første pilotprosjekt, men nå er den allerede konkurransjedyktig på pris. I tillegg er det vesentlig reduksjon i miljøutslipp – noe som sammenlignet med en typisk produksjon i lavkostland – er lik det femti prosent reduksjon, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen Cato Dørum.

Bevegelige kjøretøysperrer

To år etter prosjektet med Statens vegvesen, vant Prodtex et nytt innovasjonspartnerskap sammen med Statsbygg. Her har de utviklet bevegelige kjøretøysperrer som skal sikre det nye Regjeringskvartelet.

– Den er, slik den er planlagt, vesentlig rimeligere å vedlikeholde og drifte enn andre sperrer vi kjenner, den vil fungere godt i bymiljø og vil i stor grad være gjenvinnbar, fremhever prosjektleder i Statsbygg Marius Botten.

De første kjøretøysperrene er nylig satt i produksjon, og i løpet av de neste årene skal Prodtex levere 57 sperrer til det nye Regjeringskvartalet.

 

Se hele webinaret på YouTube