Responssenterløsning og brukernær teknologi
Felles anskaffelse av responssenterløsning og pasientnær teknologi samler kommunene i Møre og Romsdal, samt Hitra og Rindal, i en felles innovativ anskaffelsesprosess.
Prosjektet har mottatt 1 million kroner i støtte gjennom Helseteknologiordningen og gjennomføres i løpet av 2026 og første halvår 2027.
Aktører
Om anskaffelsen
Målet er å etablere en ryddig, transparent og involverende anskaffelsesprosess som gir kommunene tilgang til fremtidsrettede løsninger innen responssentertjenester og pasientnær teknologi. Gjennom tett samarbeid ønsker kommunene å styrke den regionale samhandlingen, utvikle gode og langsiktige relasjoner til leverandørmarkedet og bidra til innovasjon i helse- og omsorgstjenestene.
Anskaffelsessamarbeidet skal legge til rette for at flest mulig kommuner og leverandører kan delta i prosessen. Samtidig skal anskaffelsen bidra til utvikling av sikre, effektive og arbeidsbesparende arbeidsprosesser som understøttes av teknologi og felles standarder.
Et viktig mål med prosjektet er å etablere strukturer for videre samarbeid også etter at leverandør er valgt. Kommunene skal sammen utvikle og forvalte felles kunnskap, metodikk og styringsdokumentasjon knyttet til innføring, drift og videreutvikling av løsningene.
Prosess
Prosjektorganisering
Det er etablert en bredt sammensatt prosjektgruppe med deltakere fra flere kommuner.
Behovskartlegging
Prosjektgruppen er i ferd med å kartlegge og samle ulike behov.
Dialog med markedet
Det planlegges ulike aktiviteter for å involvere markedet underveis. Dette vil bli kunngjort på Doffin.