Optimalisering av logistikk-løsning for miljøgevinst og økt brukertilfredshet
NAV hjelpemiddelsentral Agder har gjort flere tiltak for å gjøre egen transport og logistikk mer bærekraftig. Samlasting er identifisert som en ytterligere mulighet. Hjelpemiddelsentralen starter nå et pilotprosjekt med formål om bedre koordinering slik at ledig kapasitet blir utnyttet på en mer bærekraftig -og kostnadseffektiv måte. Reduserte antall kjørte mil, vil også gi lavere utslipp av miljøgifter og mindre slitasje på vei.
Aktører
Om anskaffelsen
Hjelpemiddelsentralen har faste tidspunkter for levering av hjelpemidler, men de har ofte ledig kapasitet både ved utkjøring og på returen. Denne ubenyttede kapasiteten kan utnyttes mer effektivt.
Ved å koordinere transporten slik at den ledige kapasiteten utnyttes på en bærekraftig måte, kan mange unødvendige transporter unngås. Dette vil betydelig redusere antall kjørte kilometer, og dermed gi lavere utslipp av miljøskadelige stoffer og mindre slitasje på veiene.
Prosess
Behov
NAV Hjelpemiddelsentral Agder ønsker en effektiv leveranse av hjelpemidler samtidig som utslipp reduseres ved å begrense antall biler på veiene. Det er også behov for redusere tidsbruk og administrasjonskostnader.
Hvordan redusere tomkjøring som står for en betydelig del av transportnæringens klimautslipp?
Pilotprosjekt
NAV hjelpemiddelsentral Agder har inngått en intensjonsavtale med Always Cargo om å teste deres løsning for å dekke sitt behov.
Løsningen, som er en innovativ plattform, gir oversikt over ledige oppdrag og ledig kapasitet, og tilrettelegger for at aktørene matcher ledig kapasitet med passende transport behov utover det interne nettverket
NAV Hjelpemiddelsentral Agder vil i dette prosjektet integrere og tilpasse systemløsningen for logistikkflyten med etablering av tilhørende prosesser og rutiner.
Testperioden planlegges avsluttet 3.kvartal 2024.