StartOff – Finn frem på Sunnaas sykehus
Sunnaas sykehus består i likhet med sykehus over hele verden av en stor bygningsmasse, som har blitt endret og bygget ut gjennom årene. Å finne fram kan være vanskelig nok for ansatte, og pasienter og pårørende må ofte følges rundt. Dette er ressurskrevende for sykehusene, og det også en risiko for at pasienter med kognitive utfall går seg bort. Sunnaas utfordrer markedet til å utvikle en løsning som gjør det enkelt for pasienter, pårørende, besøkende og nyansatte å finne frem. Denne innovative anskaffelsen gjennomføres i regi av StarOff med støtte fra LUP.
Aktører
Om anskaffelsen
Her kan du se filmen som beskriver utfordringen på Sunnaas sykehus og oppgaven de vil ha hjelp til
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Alle prosjekter startet med en henvendelse rettet mot offentlige innkjøpere som sender inn en prosjektskisse som beskriver den utfordringen de ønsker at oppstartselskapene løser.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget kunngjøres på Doffin med et konkurransegrunnlag og en behovsbeskrivelse. Utlysningen distribueres i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer
Sende inn idéskisse
Alle som ønsker det kan levere sine forslag og inntil seks leverandører inviteres til forhandlinger.
Utforske alternativer
Tre leverandører får tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandører som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Utvikle løsningen
Etter tre uker presenteres forslagene for oppdragsgiver og én leverandør får ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution. Leverandøren som er med i denne fasen honoreres delvis for utviklingen.
Demonstrere resultatet
Etter 15 uker presenterer leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.