
Analyseverktøy for bærekraftig vareleveranse
Kommunene har et dårlig og usikkert datagrunnlag for transport- og logistikk knyttet til varene som leveres til kommunene. Dette gjør det vanskelig å vite effekten av tiltak knyttet til transport- og utslippsreduksjon, og tiltakene fremstår som lite målrettede. Mangel på data gjør det derfor vanskelig å vite hvilke tiltak man kan iverksette for å redusere transport og utslipp annet enn å stille krav til utslippsfrie kjøretøy. Om varene faktisk leveres med nullutslippskjøretøy hver gang, blir igjen ressurskrevende å kontrollere.
Aktører
Om anskaffelsen
Kommuner, leverandører og transportører anvender mange forskjellige systemer som ikke er kompatible når det kommer til overføring og sammenligning av data på tvers. Analyseverktøyene i dag krever mye manuelt arbeid for å sammenstille data, og er derfor avhengige av at den eksterne leverandøren aktivt legger data inn i analyseverktøyet for kommunen og dens vareleverandør.
I tillegg krever det en tilpasning til kommunens behov og systemer, samt en implementeringsprosess til hver leverandør/transportør kommunen vil ha data fra. Dette gjør at eksisterende analyseverktøy er svært ressurskrevende og dermed dyre i drift. I tillegg til å være ressurskrevende vil den manuelle behandlingen av data i dag øke risikoen for feilrapportering fra både kommunen, leverandørene, transportørene og ekstern leverandørs side.
Prosess
Behov
Kommunene har behov for et analyseverktøy som gir de gode datagrunnlag for å sikre at de kan redusere transport og utslipp i sine vareleveranser.
Markedsdialog
Det ble gjennomført markedsdialog i januar 2024. På bakgrunn av denne jobbes det nå med å utarbeide et konkurransedokument.
Styrket analysekraft
I ZED-prosjektet har Bærum kommune tatt et viktig steg for å løse utfordringen.
I ZED-prosjektet har Bærum kommune tatt et viktig steg for å løse utfordringen. Gjennom å bygge videre på sin eksisterende digitale platform, har kommunen styrket sin analysekraft betydelig. Nye datakilder, inkludert informasjon fra leverandører, tjenestesteder og fakturaer, er nå integrert i plattformen og tilgjengelige for analyse.
Et viktig element i denne utviklingen er bruken av kunstig intelligens. Teknologien brukes til gi et mer strukturert og anvendelig datagrunnlag.
Samarbeid for nasjonal veileder
Bærum kommune bidrar til utviklingen av en nasjonal veileder for deling av transportdata i offentlige rammeavtaler
Med ny løsning, kunnskap og erfaring bidrar Bærum kommune til utviklingen av en nasjonal veileder for deling av transportdata i offentlige rammeavtaler. Dette skjer i regi av Standard Norge sin komité SN/K 616 «Innovativ logistikk». Målet er å legge til rette for at transportdata kan kobles med kommunens innkjøpsdata, og dermed gi et mer helhetlig beslutningsgrunnlag i fremtidige anskaffelsesprosesser for redusert klimagassutslipp.
Prosjekt finansiert av Nordisk Ministerråd
Dette prosjektet inngår i det Nordiske prosjektet Zero emission delivery of goods (ZED 2.0)
Prosessen er knyttet til Zero emission delivery of goods – Det nordiske prosjektet Sirkulære og klimavennlige offentlige anskaffelser
LUP har ledet prosjektet Zero Emission Delivery of goods (ZED) i samarbeid med DFØ (Direktoratet for økonomiforvaltning). Prosjektet er finansiert av Nordisk Ministerråd.