
Optimalisering av logistikk-løsning for miljøgevinst og økt brukertilfredshet
NAV hjelpemiddelsentral Agder har gjort flere tiltak for å gjøre egen transport og logistikk mer bærekraftig. Samlasting er identifisert som en ytterligere mulighet. Hjelpemiddelsentralen starter våre 2024 et pilotprosjekt med formål om bedre koordinering slik at ledig kapasitet blir utnyttet på en mer bærekraftig -og kostnadseffektiv måte. Reduserte antall kjørte mil, vil også gi lavere utslipp av miljøgifter og mindre slitasje på vei.
Aktører
Om anskaffelsen
Hjelpemiddelsentralen har faste tidspunkter for levering av hjelpemidler, men de har ofte ledig kapasitet både ved utkjøring og på returen. Denne ubenyttede kapasiteten kan utnyttes mer effektivt.
Ved å koordinere transporten slik at den ledige kapasiteten utnyttes på en bærekraftig måte, kan mange unødvendige transporter unngås. Dette vil betydelig redusere antall kjørte kilometer, og dermed gi lavere utslipp av miljøskadelige stoffer og mindre slitasje på veiene.
Prosess
Behov
NAV Hjelpemiddelsentral Agder ønsker en effektiv leveranse av hjelpemidler samtidig som utslipp reduseres ved å begrense antall biler på veiene. Det er også behov for redusere tidsbruk og administrasjonskostnader.
Hvordan redusere tomkjøring som står for en betydelig del av transportnæringens klimautslipp?
Kunnskapsgrunnlag
Gjennom prosjektet er det utarbeidet et solid kunnskapsgrunnlag som legger til rette for utviklingen av en ny, bærekraftig transportløsning – både regionalt og nasjonalt.
Denne løsningen tar hensyn til miljømessige, økonomiske og sosiale faktorer, og representerer et viktig steg mot mer helhetlig og fremtidsrettet logistikk i offentlig sektor.
Veien videre
Det er mulig for kommunene å levere bedre tjeneste til lavere kostnader og med miljøvennlig gevinst
Veien videre peker mot et stort potensial for å tilrettelegge for leveranser utenom arbeidstid, kalt off-peak-leveranser, som en hovedløsning. Dette er også godt egnet for mindre kommuner med bemanning som ressursbegrensning. Det gjelder ikke bare enkeltleveranser, men hele forsyningskjeder til kommunene. Spørsmålet som nå reises er hvordan kunnskap fra prosjektet med NAV Agder hjelpemiddelsentral kan utvikles og implementeres til nasjonal skala.
LUP foreslår samhandling mellom flere kommuner i en fellesprosess for å dra nytte av igangsatt arbeid, erfaringer og kunnskapsgrunnlag.
Prosjekt finansiert av Nordisk Ministerråd
Dette prosjektet inngår i det Nordiske prosjektet Zero emission delivery of goods (ZED 2.0)
Prosessen er knyttet til Zero emission delivery of goods – Det nordiske prosjektet Sirkulære og klimavennlige offentlige anskaffelser
LUP har ledet prosjektet Zero Emission Delivery of goods (ZED) i samarbeid med DFØ (Direktoratet for økonomiforvaltning). Prosjektet er finansiert av Nordisk Ministerråd.