Sosial bærekraft i renholdstjenester

Trondheim kommunen ønsker å ta i bruk sosiale tildelingskriterier i offentlige anskaffelser for å fremme mangfold og inkludering i arbeidslivet. Kommunen ser på dette som en naturlig videreføring av bærekraftige innkjøp. Nå ønsker de å bruke innkjøp som et verktøy for sosial bærekraft, på samme måte som det har blitt gjort for miljø og klima.

Sist oppdatert

Status

Åpen anskaffelse

Prosedyre

Anbudskonkurranse

Ansvarlig pådriver

Elisabeth Smith

Elisabeth Smith

Innovasjonspådriver Midt-Norge

elisabeth.smith@lup.no
977 47 082
Hanne Solgård-Øverlier

Hanne Solgård-Øverlier

Innovasjonspådriver

hanne.solgard-overlier@lup.no
402 03 939

Om anskaffelsen

Prosess

Behov

Trondheim kommunen står overfor utfordringer med utenforskap og arbeidsledighet. Kommunen ønsker å ta i bruk sosiale tildelingskriterier i offentlige anskaffelser for å fremme mangfold og inkludering i arbeidslivet. Kommunen har et prosjekt i samarbeid med IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) for å se på sosiale tildelingskriterier i arbeidet med inkludering av flyktninger i arbeidslivet.

Dialog

Formålet med markedsdialogen er innspill fra eksisterende og potensielt nye leverandører til hvordan den kommende kontrakten kan forbedres. Kommunen vil spesielt ha fokus på sosial bærekraft og hvordan de kan legge til rette for det. Trondheim kommune har som mål at kontraktene som inngås skal være balanserte og gode for både oppdragsgiver og leverandører. De skal også bidra til at de ansatte får tilgang til det de trenger av utstyr og arbeidsredskap til å gi byens innbyggere gode tjenester.

Les mer

Dialogen ble gjennomført som en-til-en møter mellom 17. – 21. mars 2025.
Mer informasjon under «dokumenter  – invitasjon til markedsdialog»

Konkurranse

Trondheim kommune ved Trondheim eiendom, innbyr til åpen anbudskonkurranse i forbindelse‏‏‎‏‎‏‪‬‎‪‏‪‎‬‎‎‎‬‪‬ med inngåelse av en avtale på renholdstjenester til kommunens enheter.

Les mer

Konkurransen inneholder 2 delkontrakter:
Delkontrakt 1: Bygge- og vedlikeholdsprosjekter samt utflyttingsrenhold
Delkontrakt 2: Fast renhold kommunale utleieboliger

Se utlysningen i Mercell

Innleveringsfrist 16.06.25 kl. 16:00

Kontraktsperioden for begge delkontraktene er på 2 år, fra 01.10.2025 – 30.09.2027. Oppdragsgiver skal i tillegg ha opsjon til å forlenge kontrakten for ytterligere 1 + 1 år på samme vilkår.
Anskaffelsens verdi for begge delkontraktene anslås til ca. 18 000 000,- NOK ,- eks. mva. per år. Volumet er et estimat og er ikke bindende for oppdragsgiver. Rammeavtalen har en øvrig ramme på NOK  75 000 000,-.