Rehabilitering
Tilgjengelig

Løsning fra

Samhandling i rehabilitering

Sist oppdatert
Diffia har utviklet en løsning som forbedrer samhandlingen mellom kliniker og pasient i rehabiliteringsprosessen. Helsepersonell sparer tid på planlegging, og pasienten får mer eierskap til eget behandlingsforløp.

Behov: Bedre samhandling mellom pasient og helsepersonell

Dagens prosess for planlegging av behandlingsaktiviteter for pasientene er ineffektiv og tidkrevende for klinikerne. Planlegging og oppsett av pasientens aktiviteter involverer flere ulike systemer som ikke kommuniserer med hverandre. I snitt bruker en kliniker fire til seks timer hver uke på å planlegge behandlingsaktivitetene til pasientene sine.

Pasienten får sine rehabiliteringsmål på en papirutskrift som henges opp på pasientens rom. Det er ingen tydelig kobling mellom pasientens behandlingsaktiviteter og hvilke mål disse er relatert til. Dette hemmer pasientens motivasjon, og gir ikke rom for individuell tilpasning.

Sunnaas Sykehus HF, sammen med Nesodden kommune, Sykehusinnkjøp HF og Sykehuspartner HF, ønsket å utvikle en digital løsning som involverer pasienten mer i utforming og oppfølging av egne mål, og som forenkler planleggingen for klinikerne. Ved hjelp av midler fra Innovasjon Norge, inngikk Sunnaas Sykehus HF et innovasjonspartnerskap med Diffia, og satte i gang utviklingsløpet høsten 2022.

Løsning: Nimble Pathway

I tett samarbeid med Sunnas har Diffia utviklet Nimble Pathway, en digital løsning som gjør det enklere for helsepersonell å samhandle med sine pasienter om deres rehabiliteringsforløp. Løsningen er laget med to formål: Å spare helsepersonell for tid, og å gi pasientene et tydelig og motiverende pasientforløp.

Helsepersonell har fått en plattform for mobil og desktop hvor de kan planlegge og koordinere pasientenes behandlingsaktiviteter. De slipper å bruke tid i flere ulike systemer som ikke snakker med hverandre, og kan i stedet lage hele timeplanen i ett program. Booking av ressurser, som rom, personell og utstyr, er gjort smidigere gjennom integrasjoner med sykehusets kjernesystemer.

– Helsepersonell slipper å forholde seg til ulike grensesnitt. De sparer masse tid. Man kan knytte de forskjellige aktivitetene til pasientens målplan, også blir ressursene, som rom og personell, booket automatisk, forteller produktsjef i Diffia Hans Henrik Urdahl.

Pasienten har fått en digital målplan for rehabiliteringen som er knyttet opp mot de ulike behandlingsaktivitetene og ukesplanen. Funksjonaliteten i applikasjonen sørger for at pasienten hele tiden har oversikt over hvor i behandlingsforløpet de er, noe som øker eierskap og engasjement til egen rehabilitering.

Funksjonaliteten i Nimble Pathway er laget med tanke på at det skal kunne brukes i alle lengre pasientforløp hvor egenprestasjon og mestring er viktig. Pasienter som sliter med livsstilssykdommer som for eksempel overvekt, eller psykiatriske lidelser er typiske pasientgrupper som vil ha god nytte av løsningen.

Helsepersonell slipper å forholde seg til ulike grensesnitt. De sparer masse tid.

- Hans Henrik Urdahl

Gevinster for pasient

  • Bedre oversikt over eget behandlingsforløp og målplaner.
  • Økt eierskap til egen rehabilitering og helse.
  • Tettere dialog med helsepersonell mellom behandlingene.

Gevinster for helsepersonell

  • Mer effektiv planlegging av pasientenes behandlingsaktiviteter.
  • Timeplanen og booking av ressurser gjøres i ett og samme program.
  • Chat-funksjonen gir smidig tverrfaglig samarbeid.
  • Integrert med sykehusets kjernesystemer for sømløs overføring av pasientinformasjon.

Effektiv samhandling

Gjennom aktiv deltakelse i målplaner og bedre samhandling med behandlerne, opplever pasientene økt eierskap til egen helse.

I Nimble Pathway kan pasienten og klinikere samarbeide digitalt om planer som inneholder mål, aktiviteter, tiltak og annet som er relevant for oppfølgingen. Appen har også en chat-funksjon som åpner for at pasient og kliniker kan holde dialogen mellom behandlingene.

– Reabilitering er ofte langvarig, vanskelig og innebærer livsstilsendringer. For mange pasienter på Sunnaas, så er ikke målet nødvendigvis å bli frisk, men å leve godt med den helsetilstanden man har. Og da er det å ha eierskap til eget forløp og motivasjon veldig viktig, fremhever Urdahl.

Helsepersonell som jobber i tverrfaglige team kan samhandle bedre om pasientens behandling gjennom chat-funksjonen i Nimble Pathway. Det gjør det enkelt å formidle korte beskjeder og holde en god dialog gjennom behandlingsforløpet.

Informasjonen som genereres i Nimble Pathway går sømløst sammen med annen pasientdokumentasjon som ligger i DIPS, MetaVision og Outlook.

For å støtte pasientens rehabilitering også etter utskrivelse fra sykehuset, kan informasjonen i Nimble Pathway overføres til Nimble Homewards, som er Diffias system for digital hjemmeoppfølging. Dermed kan samhandlingen med sykehuset fortsette etter at pasienten har kommet hjem.

Sunnaas sykehus er fornøyd

Løsningen har blitt brukertestet på både klinikere og pasienter omtrent annenhver uke gjennom hele utviklingsløpet. Det har blant annet gitt klinkerne på Sunnaas mulighet til å påvirke hvilke funksjonaliteter de ønsker, og hvordan det skal fungere i kombinasjon med andre digitale verktøy.

– En av de vikitgste suksessfaktorene er at vi har inkludert sluttbrukerne gjennom hele løpet. Det er positive reaksjoner, og klinikerne maser om å få ta den i bruk, sier Geir Ove Karlsson, fungerende direktør for teknologi, digitalisering og tjenesteinnvasjon på Sunnaas sykehus.

– Vi har langt på vei løst store deler av behovet som vi definerte for pasientene og klinkerne. Vi har utviklet det med tanke på at det skal skaleres, og vi har tro på at det er skalerbart til andre sykehus, avslutter Karlsson.

Sunnaas sykehus har godkjent akseptansetesten, og har uttrykt at de har en intensjon om å kjøpe løsningen. Gjennom partnerskapet har alle helseforetakene i Helse Sør-Øst RHF mulighet til å kjøpe løsningen uten å lyse ut anbudskonkurranse.

Diffia AS

  • E-helseselskap som leverer digitale tjenester til helsepersonell og pasienter.
  • Etablert i 2013, og har 25 ansatte (per september 2024).
  • Holder til på Forskningsparken i Oslo.
  • Investeringsselskapet Kistefos AS er hovedinvestor.

Leverandør

Diffia

Forskningsparken. Gaustadalléen 21, 0349 Oslo

https://www.diffia.com/

Kontaktperson:

Hans Henrik Urdahl

Produktsjef

hans.henrik@diffia.com+47 911 61 425

Løser dette ditt behov?

Gjenta en innovativ anskaffelse!

1. Gjenbruk og oppdater behovsbeskrivelsen
2. Gå i dialog med markedet
3. Gjennomfør anskaffelse

Kontakt oss i LUP om du ønsker bistand.

Iris Straume

Iris Straume

Kommunikasjonsrådgiver

iris.straume@lup.no