Prodtex inngår kontrakt med hydrogenselskap

av Iris Straume

Prodtex AS har inngått kontrakt med Provaris Norway AS. Nå skal det utvikles en tank for frakt av trykksatt hydrogen på fabrikken på Fiskå.

Slik er det skissert at tanken for skipstransport av hydrogen skal se ut. Prodtex skal bruke automatisert lasersveising i produksjonen. Foto: Provaris Energy LTD.

Utviklingskontrakten, på 20 millioner kroner, innebærer design og produksjon av en tank for transport av hydrogen på skip. Oppdragsgiver Provaris Norway er en del av australske Provaris Energy LTD.

Dette markerer Prodtex sin overgang til det internasjonale markedet, knappe fem år etter at de etablerte seg som en liten gründerbedrift med ni ansatte i Ulsteinvik, Sunnmøre.

Offentlig-privat samarbeid har vært avgjørende

Prodtex er et teknologiselskap som har vokst ut at konkursrammede Kleven Verft. De har brukt sin kompetanse fra skipsbygging til å utvikle automatisert laser-hybrid sveiseteknologi.

To innovative anskaffelser har vært avgjørende for Prodtex sin vekst:

  • En forsknings- og utviklingskontrakt (FoU) med Statens vegvesen i 2020 der sveiseteknologien har resultert i kostnadseffektiv og bærekraftig produksjon av brukonstruksjoner. Mer om innovasjonen her. 
  • Et innovasjonspartnerskap med Statsbygg i 2022 som har resultert i kjøretøysperrer til det nye Regjeringskvartalet. Mer om innovasjonen her.

Sveiseteknologien gir markedsfortrinn

Pilottanken skal produseres i Prodtex Industri AS sin avanserte fabrikk på Fiskå, Møre og Romsdal, og skal delvis baseres på sveiseteknologien som Prodtex har utviklet gjennom bruprosjektet med Statens vegvesen.

“Ny teknologi gjør det mulig å designe og produsere produkt som tidligere ikke kunne lages effektivt og miljømessig tilfredsstillende. Denne kunnskapen og produksjonskapasiteten bidrar til at Prodtex kan konkurrere i mange nye bransjer. Kontrakten med Provaris er et godt eksempel på dette,” står det i pressemeldingen fra Prodtex.

Når pilottanken er testet og sertifisert vil det bli satt opp en større og permanent produksjonslinje i fellesskap med Provaris for å levere store hydrogentanker.

Ifølge Prodtex kan ikke hydrogentanken produseres med tradisjonell lysbuesveising, noe som gjør at Prodtex får et konkurransefortrinn med sin automatiserte sveiseteknologi.

– Dette partnerskapet er en game-changer for effektiv og kostnadseffektiv hydrogenlagring og transport. Dessuten gir det Norge en mulighet til å gjenvinne sin posisjon som markedsledende tilbyder av innovativt skipsdesign og konstruksjon, og åpner opp et betydelig marked for hydrogenlagring, sier teknologidirektør i Provaris Energy Per Cato Røed i en pressemelding fra Provaris.