Digitalt løft for sosiale tjenester

Kommunesektoren har behov for å styrke digitaliseringen av sosiale tjenester, inkludert Nav-kontorene, gjennom felles innsats og bedre digitale løsninger. KS utreder nå en felles tilnærming som skal være klar i løpet av 2025, med mål om å anbefale konkrete samarbeidsområder for å møte kommunenes behov og utfordringer.

Aktører

Sist oppdatert

Status

Kommende anskaffelse

Ansvarlig pådriver

Johan Englund

Johan Englund

Innovasjonspådriver Digitalisering

Johan.Englund@lup.no
938 24 553

Om anskaffelsen

Prosess

Behov

KS er i startfasen av en utredning om hvordan kommunesektoren kan møte utfordringene i de sosiale tjenestene – inkludert kommunens tjenester i Nav-kontorene – ved hjelp av digitalisering. Utredningen skal sluttføres i løpet av 2025.

Dialog

24. juni arrangerte KS og Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) en digital leverandørkonferanse. Der belyste vi flere utfordringer kommunene har rundt de sosiale tjenestene, og hvordan dagens digitale verktøy i liten grad svarer på de utfordringene. Leverandørene som deltok, fikk mulighet til å gi anonym tilbakemelding på noen spørsmål. Det vil gjennomføres 1:1 dialog i løpet av august 2025.