
Digitalt løft for sosiale tjenester
Kommunesektoren har behov for å styrke digitaliseringen av sosiale tjenester, inkludert Nav-kontorene, gjennom felles innsats og bedre digitale løsninger. KS utreder nå en felles tilnærming som skal være klar i løpet av 2025, med mål om å anbefale konkrete samarbeidsområder for å møte kommunenes behov og utfordringer.
Aktører
Om anskaffelsen
KS er i startfasen av en utredning for å finne hvordan kommunesektoren kan forbedre de sosiale tjenestene, inkludert Nav-kontorene, gjennom digitalisering. KS gjennomfører utredningen med aktiv dialog med markedet for å hente inn leverandørenes erfaringer og vurderinger. Digitalisering anses som en viktig del av løsningen for bedre koordinering, effektivitet og brukeropplevelse i Nav og andre sosiale tjenester. Dagens digitale systemer er fragmenterte og gamle, noe som begrenser muligheten til å gi helhetlig og effektiv hjelp til innbyggerne.
Utredningen skal være ferdig i løpet av 2025, og deretter vil det konkluderes om hvilke tiltak og eventuelle anskaffelser som skal gjennomføres.
Prosess
Behov
KS er i startfasen av en utredning om hvordan kommunesektoren kan møte utfordringene i de sosiale tjenestene – inkludert kommunens tjenester i Nav-kontorene – ved hjelp av digitalisering. Utredningen skal sluttføres i løpet av 2025.
Dialog
24. juni arrangerte KS og Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) en digital leverandørkonferanse. Der belyste vi flere utfordringer kommunene har rundt de sosiale tjenestene, og hvordan dagens digitale verktøy i liten grad svarer på de utfordringene. Leverandørene som deltok, fikk mulighet til å gi anonym tilbakemelding på noen spørsmål. Det vil gjennomføres 1:1 dialog i løpet av august 2025.