Fremtidens pasientjournaler er på vei
Norske kommuner står foran en betydelig utfordring når det gjelder elektroniske pasientjournaler (EPJ). Mange av de eksisterende systemene er ofte utdaterte og lite brukervennlige. Med et stadig økende behov for effektive helsetjenester, er det på høy tid at nye, moderne løsninger tas i bruk.
I dag brukes EPJ-systemene i norske kommuner og helseinstitusjoner til å dokumentere pasientbehandling og sikre informasjonsflyt mellom ulike helseaktører. Likevel står helse- og omsorgstjenestene overfor store utfordringer. Gamle og ineffektive systemer skaper en krevende arbeidshverdag for helsepersonell, samtidig som det går utover pasientsikkerheten og kvaliteten på tjenestene.
«Helsevesenet står overfor et enormt behov for bedre samhandling og effektiv informasjonsutveksling. EPJ-systemene er grunnmuren i dette arbeidet, og det er på tide at vi finner løsninger som faktisk fungerer for de ansatte.» sier innovasjonspådriver Riche Vestby.
En nasjonal utfordring
I Norge er det over 200 kommuner som står overfor behovet for nye EPJ-løsninger. Mange av disse kommunene benytter i dag ulike pasientjournalsystemer, og systemene snakker ikke sammen. Dette gjør det vanskelig å dele pasientinformasjon mellom ulike aktører som fastleger, spesialisthelsetjenesten og andre offentlige helseaktører.
Løsningen på dette er samarbeid mellom offentlige helseaktører og med leverandørene. Gjennom fellesprosesser som involverer flere kommuner, kan man utvikle løsninger som er tilpasset de ulike behovene og samtidig skape et felles rammeverk for alle aktører.
LUPs metode for innovative anskaffelser er en sentral del av dette samarbeidet. Ved å involvere leverandørene tidlig i prosessen og sette tydelige krav, kan man utvikle løsninger som er både brukervennlige og skalerbare.
Tydelig behov for bedre systemer
Brukerne av de eksisterende systemene har tydelige meninger om hva som må forbedres. Hanna, en helsefagarbeider i Lørenskog, beskriver en hektisk arbeidshverdag der hun har svært lite tid til å oppdatere pasientens journal før hun skal begynne med morgenstell. Hun trenger et system som er intuitivt og som gjør det raskt og enkelt å finne informasjon.
I Bodø kommune har det kommet frem at det er et stort behov for et fleksibelt EPJ-system som kan håndtere ulike pasientforløp og samhandle med andre helseaktører. I både Bodø og Lørenskog er pasientsikkerhet, tidsbesparelser for helsepersonell og integrasjon med andre systemer de viktigste målene for anskaffelsene.
Flere innovative anskaffelser er i gang
Både Lørenskog og Bodø er i full gang med innovative anskaffelser, og vi har allerede sett gode resultater av samarbeid mellom kommuner, helseaktører og leverandører.
«Vi ser at samarbeidet mellom kommuner er essensielt for å lykkes. Ved å stå sammen kan vi utvikle løsninger som er bedre tilpasset behovene, og som samtidig er fleksible nok til å kunne brukes på tvers av tjenestene,» sier Riche Vestby.
I Lørenskog har kommunen som mål å innføre en helhetlig EPJ-løsning som kan erstatte de eksisterende systemene og tilpasses de ansattes behov. Løsningen skal være fleksibel, intuitiv og brukervennlig.
Dette er også viktig for Bodø som har hatt flere informasjonsmøter og dialogmøter med leverandører. De har valgt en tilnærming der helsepersonell er i førersetet for å utvikle et EPJ-system som støtter opp om deres arbeidsprosesser.
DigiDOT: Samarbeid for tannhelsetjenesten
DigiDOT-prosjektet er et annet eksempel på samarbeid mellom fylkeskommuner for å utvikle innovative løsninger for helsevesenet. Prosjektet, som involverer femten fylkeskommuner, fokuserer på å utvikle et EPJ-system for tannhelsetjenesten som kan utvikle og forsterke tannhelsetjenestens evne til samhandling, informasjonsdeling og analyse. På denne måten skal den offentlige tannhelsetjenesten i Norge kunne levere mer effektive og trygge tannhelsetjenester.
DigiDOT har allerede gjennomført en grundig analyse av utfordringene og har startet dialogen med leverandørene for å finne de beste løsningene.
Hva kan kommunene gjøre nå?
Kommuner som står foran en EPJ-anskaffelse, kan dra nytte av de erfaringene som er gjort i prosessene i Lørenskog, Bodø og DigiDOT. Det aller viktigste er å samarbeide. Å sette sammen en felles prosess og jobbe tett med leverandører tidlig i anskaffelsen gir bedre løsninger og reduserer risikoen for at man ender opp med systemer som ikke fungerer etter hensikten. Som Riche Vestby påpeker:
«Det viktigste for kommunene som skal i gang, er å ikke gjøre dette alene. Samarbeid med andre kommuner og lær av de prosessene som allerede er i gang. Det gir både trygghet og bedre løsninger for alle.»
En god start kan være å se KS og LUPs webinar Kompetanseløft for anskaffelse av EPJ. Webinaret gir en grundig innføring i innovative offentlige anskaffelser, med et spesielt fokus på prosedyrer som konkurranse med forhandling og konkurransepreget dialog. Deltakerne vil få en forståelse for hvordan disse prosedyrene kan brukes til å oppnå de beste løsningene for deres kommuner.
Samarbeid er nøkkelen til suksess
Når vi ser frem mot 2025, er det klart at samarbeidet mellom kommunene, leverandørene og helseaktørene vil være helt avgjørende for å utvikle fremtidens EPJ-løsninger. Det er gjennom samarbeid, deling av erfaringer og innovasjon at vi kan skape et helsevesen som er mer effektivt, fleksibelt og tilpasset fremtidens behov.
«Vi er på rett vei, men vi må fortsette å være åpne for nye løsninger og jobbe sammen. Det er gjennom samarbeid at vi kan møte de utfordringene helsevesenet står overfor.» konkluderer Riche Vestby.