Hvordan kan losbåtenes klima- og miljøbelastning reduseres?

av Stig Bang-Andersen

Oslo Economics har på oppdrag fra LUP og Kystverket utarbeidet en rapport om miljøvennlig tilbringertjeneste til sjøs for lostjenesten som en del av forberedelsene til ny konkurranse etter utløpet av dagens kontrakt.

Forsidebilde fra rapporten (Oslo Economics)

Tilbringertjenestene er en del av lostjenesten og frakter loser til og fra losbordingsfeltene for bording og kvitting av fartøy. Tilbringertjenestene er konkurranseutsatt og ivaretas av private aktører.

Som en del av forberedelsene til ny konkurranse etter utløpet av dagens kontrakt, har Oslo Economics vurdert konsekvensene av nye regler om ivaretakelse av klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser og i skipsfarten.

Siden forrige anbudskonkurranse har Norge innført skjerpede regler om ivaretakelse av klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Videre har EU vedtatt, eller er i ferd med å vedta, en rekke
regelverk som del av klimapakken «Klar for 55», for å forsterke innsatsen for å redusere klimagassutslippene frem mot 2030. Det har også skjedd en betydelig teknologisk utvikling når det
gjelder blant annet batterikapasitet og alternative drivstoff.

Oslo Economics har foretatt en nærmere vurdering av ulike tiltak som kan være relevante å gjennomføre for Kystverket i kommende konkurranse. Disse er oppsummert i figuren over.

I Kystverkets kommende anskaffelse av miljøvennlig tilbringertjeneste med losbåt er det derfor både potensiale for utslippskutt og markedsmuligheter for norske bedrifter. Kystverket ønsker derfor å ta utgangspunkt i spørsmål fra denne rapporten inn i markedsdialogen som forberedelse til konkurransen.

Les rapporten her:
Oslo Economics – Miljøvennlig tilbringertjeneste til sjøs