Off peak delivery

For å bedre framkommelighet og få til effektive leveranser av livsmedel til skolkök har Stockholms stad sett på utfordringen med å flytte varemottak fra tradisjonelle tider mellom 08:00-14:00 til andre tider, såkalte off peak deliveries.

Aktører

Sist oppdatert

Ansvarlig pådriver

Kjersti Granaasen

Kjersti Granaasen

Innovasjonspådriver Østlandet

kjersti.granaasen@lup.no
480 52 856

Prosess

Prosjektorganisering og behovskartlegging høst 2023

Majoriteten av gods som leveres til kommunen skjer i tidsrommet 08:00-14:00. Leveranser på kveld og natt kan gi gevinster som mer effektiv varetransport, mindre trengsel og høyere sikkerhet for andre trafikanter.

Les mer

For å utnytte trafikksystemet bedre tester Stockholm kommune ut muligheten for å motta leveranser på kvelder og netter. Hvis Stockholm by utvider tidsrommet de kan motta varer fra det private næringslivet, kan det gjøre det mer lønnsomt for leverandørene som har invistert i el-lastebiler fordi el-lastebilen da kan brukes mer effektivt og i doble skift.

Pilot og uttesting - Q1 og Q2 2024

Stockholm by har gjennomført en innkjøp av mat til skoler, førskoler og sykehjem, hvor de i samarbeid med leverandøren, Menigo Foodservice AB, skal gjennomføre en pilot for å teste off peak delivery.

Les mer

Gjennom piloten vil man se på, teste og verifisere hvordan vareleveranser utenfor kontortider kan gjennomføres. Stockholm vil kartlegge transporteffektivitet, økonomi, leveringssikkerhet, kjøle- og varmekurve for mat og mulighet for å levere til eiendommer utenom kontortid. Prosjektet skal også se på gevinster for mottaker og leverandør.

Prosjektet skal også komme med forslag til hvordan Stockholms anskaffelser og rutiner kan tilpasses for å muliggjøre off peak leveranser i større skala.

Pilotprosjektet er begrenset til 10 skoler av ulik størrelse fra 600 måltider til 5000 måltider for å få en god referanse for hvordan piloten eventuelt kan skaleres til ordinær leveranse i 2025-2026.

Prosjektfunn

Smartere matleveranser som gir tryggere og renere bymiljø er mulig å anskaffe

Les mer

Prosjektet viser at smartere matlogistikk kan bidra til både bærekraft og bedre byliv, og modellen har overføringsverdi til andre nordiske storbyer.
El-kjøretøy gir renere luft og mindre støy i bymiljøet. Skoleveiene blir tryggere når tunge kjøretøy ikke er tilstede i rushtiden, og leveransene gjennomføres mer effektivt uten forsinkelser i trafikken.

Skalering av løsningen har noen forutsetninger

Kjøkkensjefene har en nøkkelrolle

Les mer

For å kunne skalere opp modellen videre, er det avgjørende å involvere og forankre prosessen hos kjøkkensjefene, som behovshavere. De har ansvar for mottak, temperaturkontroll og kvalitet på matvarene og må ha et eierskap til behovet. Digitale verktøy for sporing og varsling vil også være nødvendige for å sikre trygg og effektiv drift i en utvidet løsning.

Prosjekt finansiert av Nordisk Ministerråd

Dette prosjektet inngår i det Nordiske prosjektet Zero emission delivery of goods (ZED 2.0)

Les mer

Prosessen er knyttet til Zero emission delivery of goods – Det nordiske prosjektet Sirkulære og klimavennlige offentlige anskaffelser

LUP har ledet prosjektet Zero Emission Delivery of goods (ZED) i samarbeid med DFØ (Direktoratet for økonomiforvaltning). Prosjektet er finansiert av Nordisk Ministerråd.