Tilgjengelig

Løsning fra

NAV Human: Flere unge i jobb

Sist oppdatert
Læringsliv har sammen med NAV utviklet en metodikk for gruppeoppfølging som hjelper unge arbeidssøkende med å finne en indre motivasjon for læring og utvikling.

Behovet:

Andelen unge mellom 20 og 29 år som står utenfor jobb og skole er 16 prosent, og det er en enorm samfunnsutfordring. NAV sitt oppdrag er å hjelpe disse tilbake i arbeid eller skole via aktivitetstilbud og individuell oppfølging. 

Frem til nå har ikke NAV hatt en enhetlig metodikk for gruppeoppfølging. Tilbakemeldingen mange unge gir til sine veiledere er at de har opplevd oppfølgingen fra NAV som lite relevant for deres situasjon. 

NAV ønsket derfor å få utviklet en helhetlig oppfølgingsmetodikk for gruppeoppfølging med tilhørende digitale verktøy. I 2022 inngikk NAV og NAV Vestland et innovasjonspartnerskap med Læringsliv AS, og i 2024 var løsningen klar.

Løsning:

Læringsliv har i tett samarbeid med NAV utviklet en gruppeoppfølgingsmetodikk for å få ungdom ut i jobb eller tilbake på skolen. Løsningen kalles NAV Human, og består av totalt tre digitale verktøy laget for prosessveilederne og brukerne i NAV.  

Veilederne får et digitalt rammeverk med innebygget metodikk. Denne sikrer god faglig kvalitet i gjennomføringen av gruppesamlingene. Metoden består av ti samlinger som gjennomføres etter metodikken.  

Deltakerne bruker et interaksjonsverktøy som hjelper de med å være mer aktivt deltakende i gruppesamlingene. Deltakerne kan velge å kommunisere via mobilen sin, og svarene vises anonymt på storskjermen. Dermed lar man ungdommene kommunisere på den måten de selv er vant og komfortabel med, og alle opplever at de bidrar og blir hørt.  

For å få hjelp til å fortsette adferdsendringen mellom gruppesamlingene, har deltakerne en app som oppmuntrer dem til å sette seg mål og gjennomføre dem. 

– Det handler rett og slett om å endre måten ungdommer blir tatt imot og snakket til i NAV ved at man går vekk fra forelesningsformatet, og mer mot refleksjon i grupper, utdyper Sverre Konrad Nilsen, grunnlegger og styreleder i Læringsliv.

Basert på forskning og erfaring fra lederutvikling

Metodikken er utviklet basert på Læringsliv-gründerne sin bakgrunn i forskning, og mange år med kurs i organisasjons- og lederutvikling. Gjennom tett samarbeid med fagpersoner og veiledere i NAV, har Læringsliv sørget for at metodikken er i tråd med NAVs kunnskapsgrunnlag, og at det er et verktøy som veilederne selv ønsker å bruke.  

Et fundament i metodikken er at deltakerne puttes inn i sammensatte grupper uavhengig av funksjonsevne og helsetilstand. Det er også et poeng at gruppeveilederen i forkant ikke vet hvem som har hvilken bakgrunn. Her skal alle brukerne møtes med samme forventning og holdning som man ellers ville møtt en kollega.  

I gruppemøtene oppfordres ungdommene til å reflektere over egne vaner, og hvilken effekt det har på dem selv og de rundt dem. Målet er å komme til et sted der ungdommene ser verdien av å bidra og gjøre en innsats, slik at de finner en indre motivasjon til å ta ansvar for egen læring og utvikling. 

– Alt handler om å bygge trygghet og styrke hos ungdommene, og støtte de når de ønsker å endre adferd. Når alt kommer til stykket, er det ikke NAV som skal skaffe dem jobb, men dem selv, fremhever Nilsen.  

 

Fra filmen om NAV Human. Her får man et innblikk i hvordan metodikken skaper en dynamikk der ungdommene opplever at deres bidrag gir en verdi for resten av gruppen.

Pilotert på tre NAV-kontorer: Veilederne er fornøyde

NAV Human er blitt testet i flere omganger på både veiledere og brukere på tre NAV-kontorer: Øygården, Alver og Årstad. Tilbakemeldingene fra veilederne har ifølge prosjektleder i NAV Astrid Gjeraker vært svært positive.  

– Det er en mer strukturert gruppeoppfølgingsmetodikk enn vi har hatt tidligere i NAV. Å holde en gruppesamling er krevende for prosessveilederen. Nå har de et digitalt verktøy de kan lene deg på, og som legger til rette for høyere involvering fra deltakerne. Samtidig opplever prosessveilederne en trygghet i at de leverer en samling av god faglig kvalitet, forteller Gjeraker. 

– Kvalitative intervjuer med brukerne viser at mange har endret livet etter deltakelse, og at både de som er tilbake i jobb – og de som har et lengre løp foran seg før de er jobbklare – opplever økt kontroll i egne liv. 

NAV Human er tilpasset praksisen i NAV, og kan lett tas i bruk på hvilket som helst NAV-kontor uten at det er behov for store endringer i organisasjon og struktur. Læringsliv tilbyr løsningen som en lisensavgift som må kjøpes sammen med et introduksjonskurs for veilederne.  

Etter endt prosjekt har de tre pilot-kontorene meldt ønske om å fortsette å bruke løsningen. To av disse har gått videre med NAV Vestland i spissen for å vurdere utløsning av opsjon.   

Læringsliv AS

  • Stiftet i 2021 og holder til i Trondheim. 
  • Tilbyr kurs i organisasjons- og lederutvikling, og kurs og verktøy for veiledere som jobber med ungdom i NAV. 
  • Består av fire grundere med bakgrunn fra teknologiutvikling, forskning (organisasjonsutvikling og ledelse) og ledelsesutvikling i forsvaret.  

Leverandør

Læringsliv

Steinåsen 20 A, Trondheim

https://www.xn--lringsliv-g3a.no/

Kontaktperson:

Sverre Konrad Nilsen

Daglig leder

sverrekonrad@laringsliv.no930 35 764

Løser dette ditt behov?

Gjenta en innovativ anskaffelse!

1. Gjenbruk og oppdater behovsbeskrivelsen
2. Gå i dialog med markedet
3. Gjennomfør anskaffelse

Kontakt oss i LUP om du ønsker bistand.

Iris Straume

Iris Straume

Kommunikasjonsrådgiver

iris.straume@lup.no