Larvik gamingpark
Under utvikling

Gamingpark skal få ungdom ut i norsk natur

I Parcade kan spilleren lage sin egen personlige avatar. Illustrasjon: Stargate Media & Qvisten
Sist oppdatert
Uteområdet Hagadumpa i Larvik er i ferd med å bli Norges første utendørs gamingpark. Det som startet med et mål om å skape mer liv i parken på sommerstid har utviklet seg til et helt nytt spillunivers for lokalsamfunnets unge gamere.

Leverandør

Stargate Media

Maridalsveien 87

https://www.stargatemedia.no/

Kontaktperson:

Fredrik Hasseleid

Leder for utvikling

fredrik@stargatemedia.no

Qvisten Animation

Maridalsveien 87

https://www.qvisten.no/

Kontaktperson:

Fredrik Kiøsterud

Daglig leder

fredrik.kiosterud@qvisten.no

Løser dette ditt behov?

Gjenta en innovativ anskaffelse!

1. Gjenbruk og oppdater behovsbeskrivelsen
2. Gå i dialog med markedet
3. Gjennomfør anskaffelse

Kontakt oss i LUP om du ønsker bistand.

Iris Straume

Iris Straume

iris.straume@nho.no

Behovet: gjøre den lokale parken attraktiv året rundt

Hagadumpa i Larvik kommune er mye brukt vinterstid, men ikke så mye resten av året. Kommunen fikk i 2022 et tilskudd på 2,5 millioner kroner fra ressurssenteret Tverga til å utvikle et nærmiljøanlegg i parkområdet. Utfordringen var å skape en inkluderende møtearena som forebygget utenforskap og ensomhet, og som samtidig motiverte til fysisk aktivitet. For å fokusere innsatsen bestemte Larvik seg for å ha unge gamere som målgruppe.

Høsten 2022 ble Larvik kommune med i StartOff-programmet, der flere bedrifter fikk konkurrere om å finne den beste løsningen på utfordringen. Larvik kommune valgte til slutt å gå videre med Qvisten Animation og Stargate Media. Etter 15 uker hadde leverandørene utviklet et konseptforslag, samt en prototype på et helt nytt spillunivers.

Løsningen: En park som blander det virtuelle og fysiske

Qvisten har rett i underkant av tretti års erfaring i underholdningsbransjen med sine historier og animasjonsfilmer for barn og unge. Stargate media sitter på teknologisk kompetanse innen virtuell og augmentert virkelighet. Samarbeidet mellom de to bedriftene har resultert i starten på et spennende spillunivers, og et konsept for den fysiske utformingen av parken. Disse to tingene er det som skal trekke unge gamere ut i lokal natur for å leke.

– Vi bygget opp et fundament for konseptet, og  har skissert hvor vi ønsker at dette skal gå videre, poengterer leder for utvikling i Stargate Media Fredrik Hasseleid om leveransen de har gjort.

Det er med andre ord ikke en fiks ferdig plan for hvordan utbyggingen av parken skal foregå, men det kreative konseptet er på plass. Ifølge Hasseleid er Larvik kommune ivrige på å sette i gang utbyggingen av Hagadumpa park.

– Vi har også lagt prototypen på spilluniverset i en app som lar brukerne lage sin egen avatar, og to spill som er geolokalisert på stedet, legger han til.

Når konseptet til Qvisten og Stargate Media blir en realitet, skal Hagadumpa park i Larvik forvandles til en aktivitetsarena under navnet Parcade.

Spillerne må være fysisk til stede i parken for å kunne spille, og ulike spill er tilknyttet ulike lokasjoner i parken. Hovedmålgruppen er gutter og jenter på ni til tolv år som bor i nærmiljøet og interesserer seg for gaming.

– Den ene typen spill engasjerer de til å utføre oppgaver ved å gå rundt og finne ting i de fysiske omgivelsene. Den andre typen spill går på det sosiale. For å imøtekomme det har vi lagd spill som legger opp til sosial interaksjon mellom spillerne, forteller daglig leder i Qvisten Animation Fredrik Kiøsterud om de to spillkategoriene de utvikler i Parcade.

Larvik gamingpark
Qvisten og Stargate Media har hittil laget to spill, i tillegg til modulen som lar spilleren bygge sin egen avatar.

Involvering av målgruppen

Gjennom å involvere målgruppen i utviklingen fikk Qvisten og Stargate Media et tydelig bilde av konkurransen de stod opp mot. De unge er godt vant med store skjermer og spill som Fortnite og Minecraft, som er utviklet av internasjonale spillgiganter med dype lommebøker.

For å etterligne suksessfaktorene i disse spillene, har Parcade en egen valuta kalt parkcoins, som spilleren kan tjene inn ved å være til stede i parken og engasjere seg i spillet. I tillegg kan spilleren vise frem sin unike identitet gjennom sin spesialdesignede avatar.

- Med parkcoins kan du åpne opp ulike funksjoner i spillet; du kan få nye dekk på bilen eller en banan til å mate apekatten med. Disse tingene er viktige motivasjonsfaktorer for gamere.

- Fredrik Hasseleid

Fysiske installasjoner i parken

– Vi vil skape et fysisk univers der også. Du skal gå inn i et univers som ligner på det virtuelle Parcade-universet, sier Hasseleid om den fremtidige forvandlingen av Hagadumpa parkområde.

Qvisten og Stargate Media har skissert opp ulike konstruksjoner som gir en naturlig kobling mellom de fysiske omgivelsene og det virtuelle spilluniverset. Det ene er en hub som skal fungere som et sosialt samlingspunkt, og det andre er ulike spill-installasjoner rundt om i parken.

Parcade-konseptet er lagd med Hagadumpa som utgangspunkt, men det kan like enkelt brukes andre steder. Derfor ser Qvisten og Stargate på mulighetene til å søke offentlige midler og få med private investorer på laget slik at de kan fortsette utviklingen.

– Dette er et konsept som flere kan og ønsker å sette opp. Vi ser for oss i fremtiden at Parcade finnes i flere parker i Norge, og at Parcade blir en gjenkjennelsesfaktor som trekker unge til stedet, sier Hasseleid håpefullt.

Larvik gamingpark
Qvisten og Stargate Media har tegnet opp eksempler på spill-installasjoner i parken som skal minne om det virtuelle universet.

Larvik kommune er fornøyd

Rådgiver Hanne Øyen Herland i Larvik kommune forteller at de i utgangspunktet ønsket å treffe alle aldersgrupper med parkutviklingen, men at en begrenset målgruppe gjorde at de klarte å konkretisere utfordringene de skulle løse.

– Det har utgangspunkt i en utvikling vi har sett de senere årene, og kanskje spesielt i sammenheng med pandemien; at stadig flere barn og unge sitter alt for mye stille og foran skjerm. Vi fant ut at vi måtte snu denne problemstillingen fra noe som det snakkes negativt om til noe positivt: kan vi bruke gaming som utgangspunkt til å skape fysisk aktivitet, i stedet for å snakke om at vi må få de vekk fra gaming, spør Herland retorisk.

Det ble starten på et spennende prosjekt som ifølge Herland fortsatt er i startgropa, men som de er innstilt på å gjennomføre.

– Det er ikke alt som er helt konkretisert enda, men vi tenker at potensialet er så spennende og stort at vi må gi det den tiden det trenger for å materialisere seg. Vi mener vi har valgt den beste aktøren til samarbeidet, og er veldig fornøyd med prosessen og utviklingsarbeidet så langt.

Foreløpig er planene videre å få med en landskapsarkitekt på laget, og at gravearbeidet skal starte våren 2023. Herland forteller at de balanserer på en tynn linje mellom å gjøre det spennende nok for unge gamere, og samtidig holde det attraktivt for de som ikke driver med spill.

– Vi er ikke interessert i å skape en tradisjonell park med vanlige konstruksjoner. Det vil bli installasjoner som viser at man går inn i en spillverden, uten at det blir et tivoli eller en gigantisk gamingpark. Det er noe med å balansere spillverdenen og respektere nabolaget og nærmiljøet, poengterer Herland.

Prosjektet følges av Institutt for folkehelsevitenskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) som skal forske på utviklingen i de neste to til tre årene.

Stargate Media AS

  • Etablert i 2012, og har per i dag seks ansatte.
  • Skaper produksjoner innen virtuell- og augmentert virkelighet.
  • Kontor i Oslo.

Qvisten Animation

  • Etablert i 1998, og har per i dag 80 ansatte.
  • Skaper historier, animasjonsfilmer og underholdning for barn og unge.
  • Kontor i Oslo.

Leverandør

Stargate Media

Maridalsveien 87

https://www.stargatemedia.no/

Kontaktperson:

Fredrik Hasseleid

Leder for utvikling

fredrik@stargatemedia.no

Qvisten Animation

Maridalsveien 87

https://www.qvisten.no/

Kontaktperson:

Fredrik Kiøsterud

Daglig leder

fredrik.kiosterud@qvisten.no

Løser dette ditt behov?

Gjenta en innovativ anskaffelse!

1. Gjenbruk og oppdater behovsbeskrivelsen
2. Gå i dialog med markedet
3. Gjennomfør anskaffelse

Kontakt oss i LUP om du ønsker bistand.

Iris Straume

Iris Straume

iris.straume@nho.no