StartOff – Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
Målet om utfasing av fossil energi samt tilrettelegging for næringsutvikling legger et stort press på strømnettet. For å møte etterspørselen trengs nytt nett, raskere. Det koster å bygge nytt strømnett, og det er i hovedsak kundene som betaler gjennom nettleien. For å holde kostnadene nede, samt finne robuste løsninger, hadde nettselskapet Lysekonsernet, Lnett, behov for bedre beslutningsgrunnlag. Lnett hadde mye data, men manglet automatiserte løsninger for å bruke disse til å bygge et nett som hensyntar både kapasitetsbehov, kostnader natur- og miljøaspekter.
Aktører
Dokumenter (4)
- Konkurranseregler StartOff - Lnett - Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
- Vedlegg 1 - Behovsbeskrivelse - Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
- Vedlegg 2 - Mal for idéskisse - Lnett - Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
- Vedlegg 3 - StartOffs forsknings- og utviklingskontrakt - Lnett
Om anskaffelsen
Lnett og Lyse har fått sirkulærmidler gjennom StartOff for å stimulere leverandørmarkedet til å utvikle nye IT-verktøy for å dekke dette behovet.
– Vi har mye data, men trenger intelligente løsninger som kan gjøre gode analyser av dataene i forhold til strømnettet, kapasitetsbehovene og miljø. Vi ønsker intelligente løsninger som vurderer mange alternativer og finner de beste, forteller Sigve Hamran, leder IT og informasjonsstyring i Lnett.
Løsningen må kunne:
- Systematisere store mengder data fra ulike kilder
- Analysere mange alternative nettløsninger
- Være fleksibel nok til å kunne tas i bruk av andre
Prosess
Foreslå offentlige utfordringer som bør løses
Prosjektet startet med en idéworkshop i Lyse-konsernet fasilitert av LUP. På bakgrunn av et uttalt behov ble det sendt inn en prosjektskisse som beskrev utfordringen de ønsket å få en løsning på i samarbeid med leverandørene.
Kunngjøre utfordringen
Oppdraget ble kunngjort og distribuert i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer
Sende inn idéskisse
Alle som ønsket kunne levere sine forslag og seks leverandører ble invitert til forhandlinger.
Utforske alternativer
Tre leverandører fikk tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandørene som var med i denne fasen ble delvis honorert for utviklingen
Utvikle løsningen
Etter tre uker ble forslagene presentert for oppdragsgiver og én leverandør; Infotiles AS, fikk ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution). Denne leverandøren som var med i siste fasen honoreres delvis for utviklingen.
Demonstrere resultatet
Etter 15 uker presenterte leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.