StartOff – Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem

Målet om utfasing av fossil energi samt tilrettelegging for næringsutvikling legger et stort press på strømnettet. For å møte etterspørselen trengs nytt nett, raskere. Det koster å bygge nytt strømnett, og det er i hovedsak kundene som betaler gjennom nettleien. For å holde kostnadene nede, samt finne robuste løsninger, hadde nettselskapet Lysekonsernet, Lnett, behov for bedre beslutningsgrunnlag. Lnett hadde mye data, men manglet automatiserte løsninger for å bruke disse til å bygge et nett som hensyntar både kapasitetsbehov, kostnader natur- og miljøaspekter.

Aktører

Sist oppdatert

Ansvarlig pådriver

Stig Bang-Andersen

Stig Bang-Andersen

Innovasjonspådriver Sør- og Vestlandet

sba@lup.no
450 00 910
Mathias Grude Eikseth

Mathias Grude Eikseth

Prosjektleder DFØ

mathiasgarmangrude.eikseth@dfo.no
+47 988 40 610

Om anskaffelsen

Prosess

Foreslå offentlige utfordringer som bør løses

Prosjektet startet med en idéworkshop i Lyse-konsernet fasilitert av LUP. På bakgrunn av et uttalt behov ble det sendt inn en prosjektskisse som beskrev utfordringen de ønsket å få en løsning på i samarbeid med leverandørene.

Kunngjøre utfordringen

Oppdraget ble kunngjort og distribuert i sosiale medier og direkte mot oppstartsmiljøer

Sende inn idéskisse

Alle som ønsket kunne levere sine forslag og seks leverandører ble invitert til forhandlinger.

Utforske alternativer

Tre leverandører fikk tilbud om å videreutvikle sine forslag i dialog med oppdragsgiver over tre uker. Leverandørene som var med i denne fasen ble delvis honorert for utviklingen

Utvikle løsningen

Etter tre uker ble forslagene presentert for oppdragsgiver og én leverandør; Infotiles AS, fikk ytterligere 15 uker til å lage en minimumsløsning (MVP = Minimal Viable Solution). Denne leverandøren som var med i siste fasen honoreres delvis for utviklingen.

Demonstrere resultatet

Etter 15 uker presenterte leverandøren sin løsning for oppdragsgiver. Veien videre avhenger av hvor anskaffelsesklar løsningen på dette tidspunktet. Leverandøren får også en anledning til å demonstrere resultatet overfor offentlige innkjøpere, utviklingsaktører og potensielle investorer. Målet for alle StartOff prosjekter er at den offentlige innkjøperen skal kjøpe løsningen i etterkant og med det bli en viktig første kunde som kan utgjøre grunnlaget for videre salg og næringsvekst.