Nye oppvekstadministrative systemer (IKT)
Systemene skal dekke store deler av administrasjon knyttet til barnehage, skole og SFO, og deler av adm. knyttet til spesialpedagogikk.
Aktører
Dokumenter (1)
Om anskaffelsen
Et løft på IKT innen oppvekstområdet; både teknisk infrastruktur og systemstøtte. Bedre kommunikasjon mellom kommune og foresatte, ulike former for læringsstøtte og skybaserte lagringstjenester. Merkantile og pedagogiske administrative oppgaver.
Anskaffelses er relatert til IKT-løftet; Digital løsning for oppvekstsektoren
Prosess
Vurdere behov
Et ledd i satsingen Digitalt førstevalg og Temaplan IKT: Bedre kommunikasjon ifht søknader og annen formell kommunikasjon mellom kommune og foresatte.
Vikaradministrasjon, refusjoner, gruppeoppsett, info om barn, innrapporteringer og timeplaner for ansatte. Planlegging av pedagogisk arbeid, aktiviteter, fravær, karakterer, individuelle planer for lærere. Må kunne integreres med læringsplattformer.
Dialog
Dialogkonferanse med workshop (kommuner og leverandører sammen) 8. mars 2016. Innspillsnotat og en-til-en-møter gjennomført i slutten av april 2016.
Resultat
Dette var den første IKT-anskaffelsen i Nasjonalt program for leverandørutviklings historie der vi begynte å tenke innovasjonsløft; at flere behovseiere går sammen og utfordrer markedet, og utfordrer andre offentlige aktører som setter rammer (begrensninger) for mulige løsninger.
I tillegg til Trondheim deltok Drammen, Klæbu, Kristiansand, Stavanger, Oppdal og Sandøy på dialogkonferansen.