Akselerator for innovative anskaffelser – hva og hvem?
Nasjonalt program for leverandørutvikling kaller seg for pådriver og akselerator for innovative anskaffelser. Hvordan utøves denne rollen?
Nasjonalt program for leverandørutvikling kaller seg for pådriver og akselerator for innovative anskaffelser. Hvordan utøves denne rollen? Vi som arbeider sammen med offentlige organisasjoner i innovative anskaffelsesprosesser bidrar først og fremst med kunnskap om og erfaringer med innovasjonsprosesser slik at prosessene blir så kvalitativt gode som mulig. Stikkord for gode innovasjonsprosesser i anskaffelser er strategisk forankring, tydelige målsettinger, god behovsforståelse / godt behovsarbeid, og godt planlagte og gjennomførte markedsdialoger med bred deltakelse fra leverandører og gjerne også FoU-miljø, gründer-miljø og andre aktører/premiss-givere for fremtidsrettede løsninger. Det er også viktig å velge riktig prosess. Trenger vi en utviklingsfase før vi anskaffer? Hvordan skal vi legge opp denne utviklingen? Passer f.eks en før-kommersiell prosess, en FoU-kontrakt eller et innovasjonspartnerskap? Med erfaringer fra ulike anskaffelser i hele landet, besitter vi en stor erfaringsbase som organisasjonene drar nytte av. Denne erfaringen er et resultat av det nasjonale nettverket som Leverandørutviklingsprogrammet er. Vi har prosjektledere rundt omkring i landet, og reiser rundt til kommuner og andre offentlige virksomheter som skal gjennomføre innovative anskaffelser. Nettverket består også av relasjoner til virkemiddelaktører som Innovasjon Norge, Enova og Forskningsrådet, og det gir oss god kjennskap til virkemidler som kan brukes i innovative anskaffelser. På grunn av det brede partnerskapet Leverandørutviklingsprogrammet er, strekker relasjonene seg utover til NHO-fellesskapet, bransjer og bedrifter, KS, flere departementer og direktorat og store statlige virksomheter for øvrig. Hver innovasjonsprosess vi arbeider med nyter godt av dette nettverket og den brede nasjonale forankringen, og gjør programmet til en uavhengig og nøytral part som i stor grad opptrer som en kobler. Når nettverket mobiliseres til et moment i innovasjonsprosesser øker hastigheten på utviklingen av nye eller bedre løsninger. Vi blir en akselerator for innovasjon i næringslivet og i offentlig sektor – samtidig 🙂
Det antydes noen behov for digitale verktøy og databaser som kan bidra til bedre og mer effektive innovative anskaffelsesprosesser i Leverandørutviklingsprogrammets innspill til ny Stortingsmelding: Det ene, og kanskje enkleste, er å utvikle en levende og oppdatert database for gjennomførte og pågående innovative anskaffelsesprosesser som andre offentlige virksomheter kan lære av, «stjele fra» og ev slutte seg til (de pågående prosessene). På Leverandørutviklingsprogrammets nettsider (innovativeanskaffelser.no) blir en del anskaffelser og prosesser beskrevet, men ikke alle, og ikke i tilstrekkelig grad slik at andre får fullt utbytte av å se på det som ligger der. Det er krevende å opparbeide, vedlikeholde og holde den levende, og ikke minst ha et innhold som er mest mulig matnyttig. Kanskje er det mest nærliggende å tenke at Doffin kunne utvikles til å bli dette? Der blir i alle fall alle anskaffelser lagt ut…..KS har nettopp lansert databasen KomINN ( https://ks.induct.no/public ) som er tenkt som en nasjonal delingsportal for kommunale innovasjonsprosjekter. Denne kan også gjelde for innovative anskaffelsesprosesser. Den er derimot basert på frivillig innleggelse av prosjekter fra kommunene selv, og da kan det jo være en fare for at den blir litt «tynn». For at en lærings-database skal være god, må den lages for formålet og drives aktivt. Denne finnes ikke i dag.
Andre digitale verktøy det er behov for er en bedre veiledning i hvordan gjennomføre innovative anskaffelsesprosesser. Denne veiledningen bør være interaktiv slik at den hjelper den offentlige virksomheten på vei i den innovative prosessen. Leverandørutviklingsprogrammet, i samarbeid med Difi, er i ferd med å lage et slik hjelpemiddel. Det er ca 2500 offentlige virksomheter i Norge som i prinsippet skal kunne gjennomføre en innovativ anskaffelse, og vi håper at dette kan være et bidrag til raskere å få flere til å bruke innovative anskaffelser som virkemiddel til utvikling av bedre løsninger.
Et tredje verktøy, som jeg vil tro krever mer komplekse løsninger, er å utvikle støtteverktøy til selve innovasjonsprosessen. I dag gjennomføres dialog- og samspillsaktiviteter stort sett fysisk. Oppdragsgiver inviterer til dialogkonferanser, dialogmøter, workshops, en-til-en-møter og lign. med «fysisk oppmøte», ev supplert med stream, Skype osv. Den største begrensning en slik gjennomføring har er at vi ikke når ut til alle som burde vært med i prosessene. Det er både tidkrevende og kostbart. Spesielt for gründerbedrifter og kanskje også FoU-miljø med begrensede midler. Jeg tenker at digitale møteplasser, diskusjoner og utveksling tjener innovasjonen, er mer inkluderende og effektive. Vi vet også at brukere og innbyggere vil spille en mer betydelig rolle fremover for å ta i bruk nye løsninger for offentlig sektor, og mer tilgengelige innovasjonsprosesser ville vært mer demokratisk. Så kan man si at man kan opprette Facebook-grupper og slikt for dette formålet, og det brukes også, men for å sette dette i et bedre system, tilknyttet en spesifik anskaffelse, vil det nok kreve noe mer. Nå skal det fra offentlige virksomheters side kjøpes inn KGV-verktøy «i bøtter og spann» fordi myndighetene har pålagt elektronisk håndtering av konkurranser (KGV=konkurransegjennomføringsverktøy). Pt omfatter slike KGV-verktøy anskaffelsesprosessen fra utlysing av konkurranse til tildeling av kontrakt og kontraktsoppfølging (vedlikehold kontrakt), ikke fasene i forkant av konkurranseutlysinga. Det er nettopp her grunnlaget for innovasjon legges, og det er her de viktige fasene i en innovativ anskaffelse foregår; behovsfase og dialog/samspillsfase med leverandører og FoU-aktører. Her trenger vi nye, innovative verktøy. Noen som tar ballen?