Utvikling av utslippsfrie hurtigbåter i gang
Trøndelag fylkeskommune har initiert utvikling av en utslippsfri teknologi/konsept for hurtigbåt som ikke eksisterer gjennom en før-kommersiell anskaffelsesprosess: "Dette er en veldig spesiell måte å organisere teknologiutvikling på", sier Erik Iansen i Selfa Arctic i en artikkel på sysla.no
Trøndelag fylkeskommune har initiert utvikling av en utslippsfri teknologi/konsept for hurtigbåt som ikke eksisterer gjennom en før-kommersiell anskaffelsesprosess: «Dette er en veldig spesiell måte å organisere teknologiutvikling på», sier Erik Iansen i Selfa Arctic i en artikkel på sysla.no
Les fra artikkelen på sysla.no her.
Før-kommersiell konkurranse om å utvikle et utslippsfritt konsept for hurtigbåt «som industrien ikke vet om de får til å levere» har blitt svært godt mottatt i markedet. Hele 5 konsortier (av 7 tilbud, hvorav 30 selskaper til sammen har deltatt) ble tildelt utviklingsmidler fra Trøndelag fylkeskommune, 1,5 mill kr hver. Konsortiene ledes av: Brødrene Aa, NTNU Technology Transfer/Flying Foil, Rødne Trafikk AS, Transportutvikling AS og Selfa Arctic AS. Den gode mottakelsen kommer av måten det er gjort på: Viktig bærekraftig teknologiutvikling, som skal bringe samfunnet frem til nullutslipp, gjøres best igjennom innovative offentlige anskaffelser!
Les mer om prosessen frem til i dag:
Etablerer fabrikk i Trondheim fordi fylkeskommunen etterspør miljøvennlige ferger og hurtigbåter
https://innovativeanskaffelser.no/fremtidens-hurtigbater-nye-energilosninger/
Hydrogen er ikke utslippsfri den bruker derimot kostbar strøm hvilket heller skulle
Vært brukt direkte til batterilading med mye bedre effekt.
Hei – dette prosjektet er teknologinøytralt og har ikke til hensikt å bare utvikle løsninger som baserer seg på hydrogen, også el kan være løsning. Fylkeskommuner som skal anskaffe nye hurtigbåt-tjenester vil senere ta standpunkt til hvilke energibærere som hurtigbåtene skal bruke basert på utslippskrav og funksjoner for øvrig. Det er ikke sikkert de sier noe om energibærer i konkurransene sine i det hele tatt, men lar markedet tilby det som finnes på tidspunktet og er mulig å gjennomføre med de utslippskrav som fylkeskommunene setter.