Tilgjengelig

Løsning fra

Tilgang til offentlig informasjon

Sist oppdatert
En ny løsning gjør at familier til alvorlig syke barn enkelt kan finne informasjon som omhandler deres spesifikke situasjon. Slik får familiene riktig og oppdatert informasjon, og Helsedirektoratet får kontroll over informasjonen som gis.

Behovet: Tilgjengeliggjøre informasjon

Familier til barn med alvorlig sykdom eller komplekse behov bruker opp mot 19 timer i uken på å søke etter informasjon og koordinere tjenester rundt barnet. Informasjon om behandling, hjelpemidler, tjenestetilbud og annen støtte er spredt utover hundretalls ulike nettsider, og den er ofte mangelfull og lite sammenhengende.

For å gjøre det enklere for familier å finne informasjon, var det behov for å utvikle en løsning som kunne samle relevant og oppdatert innhold på ett sted. Helsedirektoratet, sammen med partnerne Direktoratet for e-helse, Utdanningsdirektoratet, Statped, NAV, KS og Flekkefjord kommune lyste det ut som en StartOff-konkurranse i 2023. Vinnerbedriften Append Consulting fikk 15 uker til utvikling, og i 2024 var minimumsløsningen (MVP) klar.

StartOff

StartOff er et rammeverk for anskaffelser tilpasset startups. Det er en definert prosess med kontinuerlig veiledning, leverandøren får betalt underveis og veien mot en ny løsning er raskere med kun 15 uker utvikling. Passer for oppdragsgivere som ønsker nye løsninger, og ser muligheter ved å jobbe med gründerbedrifter.

Løsning: Intelligent informasjonsassistent

– Selv når familier bruker så mye tid på å lete etter informasjon, så synes de det er vanskelig å sette sammen informasjon fra ulike kilder og navigere i informasjon som noen ganger er utdatert og motstridende, forteller daglig leder i Append Daniel Faaravik Schiøtz om grunnen til at Helsedirektoratet trengte en bedre løsning.

Append Consulting har utviklet informasjonsassistenten EKKO, som bruker språkteknologi og KI for å samle informasjon fra flere offentlige nettsteder, og tilgjengeliggjøre det på en god og oversiktlig måte for brukeren. Dermed kan foresatte finne all informasjonen de trenger på ett sted, i stedet for å bruke tid på å lete frem til informasjon på flere forskjellige nettsider.

EKKO har en innebygd søkerobot som regelmessig henter oppdatert informasjon fra pålitelige kilder, blant annet Helsenorge, Udir, Lovdata og NAV. I motsetning til andre KI-baserte språkmodeller, hallusinerer ikke EKKO, noe som betyr at tjenesten aldri vil konstruere svar dersom den ikke kan verifisere svaret hos kildene. Den forholder seg alltid til offentlig publisert informasjon.

Informasjonen sorteres automatisk og settes i kontekst

Når brukere først kommer på siden, blir de bedt om å beskrive situasjonen de står i, og hva de lurer på. For eksempel kan en forelder skrive at barnet lider av alvorlige spiseforstyrrelser, og deretter legge til spørsmål om hvordan de bør gå frem i en slik situasjon, og om det finnes offentlige tjenester de kan benytte seg av.

Denne informasjonen blir behandlet av en såkalt embeddingmodell, som kategoriserer og sorterer all relevant informasjon. I tillegg benytter EKKO en språkmodell i OpenAIs GPT-serie, som setter sammen informasjonen til en artikkel som er skreddersydd til den enkelte brukeren.

Skjermbilde av demoversjonen: Brukeren kan selv velge hvor detaljert de vil være i beskrivelsen av egen situasjon. Personsensitiv informasjon behandles i tråd med reglene for personvern, og blir ikke lagret.

Informasjon som ikke er relevant filtreres bort, mens all relevant info er satt i kontekst, slik at brukeren for eksempel forstår hvordan informasjonen fra NAV henger sammen med informasjonen fra Udir.

– Du får servert informasjonen som om det kommer fra en veileder som snakker direkte til deg, og som kjenner dine behov, sier Schiøtz.

EKKO sikrer personvern og dataintegritet ved at personsensitiv data blir endret eller fjernet før lagring. I tillegg er all tekst kilderefert slik at brukeren kan se hvor informasjonen kommer fra, og eventuelt gå direkte til kilden.

Brukeren kan endre på beskrivelsen flere ganger for å se om det genererer mer relevante svar. Når brukeren er fornøyd, kan artikkelen lagres eller sendes på e-post. For å hjelpe algoritmene til å bli bedre, er det også lagt inn en mulighet for brukeren å gi en rask tilbakemelding på om de syntes informasjonen de fikk var relevant og tilstrekkelig.

Helsedirektoratet får full oversikt over informasjonen

Helsedirektoratet har en admin-applikasjon som gir innholdsprodusentene og redaktørene full kontroll over informasjonskildene og hvordan det blir brukt. På adminsidene finner de en oversikt over alle sidene som er referert, de kan legge til og deaktivere informasjonskilder og de kan supplere med informasjon som ikke ligger offentlig tilgjengelig.

For å følge med på bruken av nettsiden, kan redaktører få opp en anonymisert oversikt over brukerforespørsler og annen detaljert bruksstatistikk. Der kan de fange opp og flagge problemer som man ønsker å følge opp videre.

Fra StartOff demodag. Fra v. Daniel Faaravik Schiøtz, daglig leder i Append Consulting og Elin Synnøve Berger, prosjektleder fra Norsk Helsenett SF.

Veien videre

I ettertid av StartOff-prosjektet fikk Append i oppdrag fra Helsedirektoratet å videreutvikle funksjonalitet for automatisk artikkeltagging og integrasjon av EKKO i deres skymiljø.

Videre har Append oppgradert og generalisert tjenesten slik at den kan brukes i andre prosjekter og for andre kunder. I tråd med StartOff-prosedyren er det   Append som eier rettighetene til koden bak EKKO også i etterkant av oppdraget.

– Vi har ved flere anledninger tatt i bruk deler av produktet for kick-start i nye prosjekter, og ser også etter prosjekter der vi kan gjenbruke hele EKKO, avslutter Schiøtz.

Append Consulting AS

  • IT-konsulentselskap etablert i 2022 av studenter fra NTNU.
  • Spesialiserer seg innen KI, data science og systemutvikling.
  • Per oktober 2024 to fulltidsansatte og åtte studentkonsulenter.
  • Kontor i Trondheim, med planer om å opprette et Oslo-kontor sommeren 2025.

Leverandør

Append Consulting

Kolbjørn Hejes vei 1E, Trondheim

https://www.appendconsulting.no/

Kontaktperson:

Daniel Faaravik Schiøtz

Daglig leder

daniel.schiotz@appendconsulting.no+47 461 67 612

Løser dette ditt behov?

Gjenta en innovativ anskaffelse!

1. Gjenbruk og oppdater behovsbeskrivelsen
2. Gå i dialog med markedet
3. Gjennomfør anskaffelse

Kontakt oss i LUP om du ønsker bistand.

Iris Straume

Iris Straume

Kommunikasjonsrådgiver

iris.straume@lup.no