GOTUR: Digital informasjonsløsning om standard og fremkommelighet på gang- og sykkelveier.
Vegeiere har behov for en løsning som skal gi bedre oversikt, bedre samhandling og bedre tjenester – for både de som drifter og de som går og sykler. Løsningen skal brukes på tvers av veieiere og gir oppdatert informasjon om underlag, vedlikehold, hindringer og tilgjengelighet – for tryggere og mer forutsigbar ferdsel i hverdagen. Kan automatisert datadeling mellom entreprenører og vegeiere gi mer og bedre drift for pengene, og flere gående og syklende på vinteren?
Om anskaffelsen
Prosjektet GoTur er et initiativ mellom Statens vegvesen, Akershus og Buskerud fylkeskommuner, Buskerudbyen og Kongsberg By&Lab. Felles for aktørene er at alle har behov for en digital informasjonsløsning som gir oppdatert informasjon om standard, fremkommelighet og tilgjengelighet – på tvers av veieiere.
Løsningen skal støtte driftsaktører i planlegging og utførelse, og gi innbyggere bedre oversikt for trygg og forutsigbar ferdsel. Målet er å gjøre det enklere å velge sykkel og gange – hele året.
Prosess
Smart Drift (2021 - 2023)
GoTUR bygger videre på erfaringene fra prosjektet Smart Drift, og henter inspirasjon fra EnTur og arbeidet med API-standardisering mellom veieiers og entreprenørs driftssystemer.
Prosjektet Smart Drift (2021–2023), en del av Statens vegvesens ITS-program, avdekket at mangelfull vinterdrift pågang- og sykkelanlegg ofte skyldes ulike standarder i driftskontrakter, manglende samordning mellom vegeiere og lite dialog med brukerne. Barrierene som ble identifisert inkluderer kontraktsmaler, datadeling, kompetanse og forretningsmodeller.
Det er derfor behov for å utvikle felles digitale løsninger og tjenester som støtter samarbeid mellom veieiere og driftsoperatører, og som kommer de gående og syklende til gode. GoTUR bygger videre på erfaringene fra Smart Drift, og henter inspirasjon fra EnTur og arbeidet med API-standardisering mellom veieiers og entreprenørs
driftssystemer.
Se sluttrapport i vedlegg.
Behov
I dag finnes det ingen felles nasjonal digital løsning som samler og tilgjengeliggjør drift- og vedlikeholdsdata for gang- og sykkelanlegg. Dette skaper utfordringer både for de som planlegger og utfører vedlikehold, og for innbyggere som bruker infrastrukturen i hverdagen.
For å gjøre det enklere, tryggere og mer forutsigbart å gå og sykle, er det behov for en helhetlig digital løsning som samler og deler drift- og vedlikeholdsdata for gang- og sykkelveier.
For drift og vedlikehold er behovet sanntidsdata og bedre oversikt som gjør det mulig å planlegge og prioritere tiltak mer effektivt. Ressurser kan brukes mer målrettet, og vedlikehold kan gjennomføres der behovet er størst. Det er behov for en raskere respons på avvik, bedre samhandling mellom aktører for å redusere ressurser både arbeidskraft og kostnader.
For gående og syklende er behovet smart og oppdatert informasjon, så de kan de planlegge ruten sin basert på faktisk tilgjengelighet og standard. En informasjonsløsning skal gi oppdatert vegstatus, vise hindringer og underlag, og bidra til trygg ferdsel uansett årstid.
Forprosjekt inviterer flere veieiere med på laget!
GoTUR ønsker å inkludere flere veieiere for å sikre bred nytte og felles løsninger og inviterer veieiere med samme behov med på laget!
Behovet for en felles digital informasjonsløsning er gjenkjennelig for veieiere over hele landet. Mange står overfor de samme utfordringene knyttet til drift, vedlikehold og tilgjengelighet på gang- og sykkelanlegg.
I GoTUR-prosjektet møtes nasjonale, regionale og lokale myndigheter i et felles løft for bedre mobilitet. Samarbeidet bygger på ambisjonene i Nasjonal transportplan – om et effektivt, trygt og miljøvennlig transportsystem i hele landet.
Byområdene står i en særstilling, der nullvekstmålet krever at all vekst i persontransport tas med gange, sykkel og kollektiv. For å lykkes med dette, må vi gjøre det enklere å velge de bærekraftige alternativene – hele året.
Ved å involvere flere veieiere i arbeidet, sikrer vi at løsningen bygger på reelle behov, fungerer på tvers av kommunegrenser og kan brukes av både offentlige og private aktører. Det gir bedre datakvalitet, mer effektiv ressursbruk og større verdi for både veieiere, entreprenører, leverandører og innbyggere. Samtidig er det viktig å understreke at standardisering ikke handler om å velge én leverandør – tvert imot handler det om å etablere felles rammer og grensesnitt som gjør det mulig for mange ulike aktører å levere løsninger og tjenester inn i et åpent og konkurransedyktig marked.
Standardisering og samarbeid gjør det mulig å skalere løsningen nasjonalt, samtidig som den kan tilpasses lokale forhold. Det gir et solid grunnlag for smartere drift og vedlikehold – og for tryggere og mer bærekraftig mobilitet i hele landet.
Workshop for veieiere er 12. desember 2025. Dersom du er veieier og ønsker å delta er du velkommen til å kontakte oss. Les mer om involvering av leverandører nedenfor.
Markedsdialog
Vegeierne vil i prosjektet GoTUR gjennomføre en innovativ anskaffelsesprosess for å invitere bedrifter/leverandører til å finne en løsning på behovet.
Involvering av leverandører vil først skje i markedsdialog i et eventuelt hovedprosjekt. Det er flere faktorer som avgjør om og når dette eventuelt vil starte,- men tidligst i 2026. Før denne tid registrerer vi ingen interessenter.
Vår anbefaling i mellomtiden, er at dere følger med i prosessens framdrift på disse sidene, hvor en markedsdialog i et eventuelt hovedprosjekt også vil bli annonsert.