
Fremtidens mobilitetsplanleggingssystem
AtB har mål om at mobilitetsplanleggingen skal utføres mye mer effektivt enn i dag, og føre til bedre ressursutnyttelse og bedre mobilitetsløsninger for innbyggerne. AtB ønsker å komme i dialog med løsningstilbydere og alle fagmiljø som kan bidra til dette.
Aktører
Om anskaffelsen
AtB har i dag en rammeavtale for et ruteplanleggingsverktøy som snart går ut. AtB skal konkurranseutsette en ny avtale med en leverandør som kan levere en løsning som er klar til implementering ila senhøsten 2025/årsskiftet til 2026. Samtidig har AtB mål om å stimulere markedet, fagmiljøer og potensielle løsningstilbydere av ulike slag, til å utvikle et mer fremtidsrettet mobilitetsplanleggingsverktøy.
Finnes det løsninger? Eller kan det utvikles løsninger som på en ressurseffektiv måte kan foreslå helhetlige, miljøvennlige mobilitetsløsninger som det offentlige, sammen med sine operatører, kan sette i verk og tilby sine innbyggere?
Prosess
Behov
Gjennom grundig behovskartlegging følgende behov kartlagt:
– Verktøyet skal lett kunne hensynta alle faktorer og elementer som virker inn på et mobilitetstilbud/-løsning, og de må gjerne ligge inne som data og forutsetninger i verktøyet slik at endringer på disse foreslår nye mobilitetsløsninger.
– Endring av grunnleggende data og informasjon/forutsetninger må gjerne skje automatisk, f.eks. oppdatere arealplaner og demografiske data.
– Verktøyet skal kunne lage kombinasjoner av mobilitetsløsninger/transportmuligheter til et helhetlig og sømløst tilbud.
– Det må også kunne hensynta «inngående mobilitet» som tog og busser fra andre deler av landet.
– I årene foran oss vil det bli mer utslippsfri transport, f.eks. elektriske busser. Disse har andre forutsetninger som påvirker mobilitetsplanleggingen og -tilbudet. Verktøyet må kunne hensynta dette, som f.eks. hvordan lading kan planlegges og hvilke el-effekter som trengs, og også kunne regne ut CO2-utslipp for ulike mobilitetsforslag. Å få et bilde på omfanget av «tomkjøring» og å kunne analysere vognløp er også funksjoner verktøyet bør ha.
Dialog
Markedsdialogen vil bli gjennomført 18. mars kl. 12-15 (fysisk eller digitalt), med påfølgende en til en møter.
Hvem vil AtB komme i kontakt med?
Kjente tilbydere og andre som har kompetanse, eller har løsninger, som blir brukt på annen type transportplanlegging, simuleringsløsninger, KI-løsninger osv. Fagmiljø i akademia, konsulentbransje, ekspertise, start-ups osv er velkomne til dialog.
Plenumsmøte 18. mars kl 12-15 i AtBs lokaler i Trondheim, adr. Prinsens gt. 39, eller digital deltakelse via Teams.
Påfølgende en-til-en-møter, fysisk eller digitalt. Se mer informasjon i invitasjon til dialogkonferanse under «dokumenter».
Påmelding:
Send epost til: Hilde Sætertrø: hilde.satertro@atb.no eller Pål Fossmo: pal.fossmo@atb.no
innen 11. mars
Mer informasjon på AtB sine nettsider