
Fremtidens mobilitetsplanleggingsverktøy
AtB har mål om at mobilitetsplanleggingen skal utføres mye mer effektivt enn i dag, og føre til bedre ressursutnyttelse og bedre mobilitetsløsninger for innbyggerne. AtB ønsker å komme i dialog med løsningstilbydere og alle fagmiljø som kan bidra til dette.
Aktører
Om anskaffelsen
AtB har i dag en rammeavtale for et ruteplanleggingsverktøy som snart går ut. AtB skal konkurranseutsette en ny avtale med en leverandør som kan levere en løsning som er klar til implementering ila senhøsten 2025/årsskiftet til 2026. Samtidig har AtB mål om å stimulere markedet, fagmiljøer og potensielle løsningstilbydere av ulike slag, til å utvikle et mer fremtidsrettet mobilitetsplanleggingsverktøy.
Finnes det løsninger? Eller kan det utvikles løsninger som på en ressurseffektiv måte kan foreslå helhetlige, miljøvennlige mobilitetsløsninger som det offentlige, sammen med sine operatører, kan sette i verk og tilby sine innbyggere?
Prosess
Behov
Gjennom grundig behovskartlegging følgende behov kartlagt:
– Verktøyet skal lett kunne hensynta alle faktorer og elementer som virker inn på et mobilitetstilbud/-løsning, og de må gjerne ligge inne som data og forutsetninger i verktøyet slik at endringer på disse foreslår nye mobilitetsløsninger.
– Endring av grunnleggende data og informasjon/forutsetninger må gjerne skje automatisk, f.eks. oppdatere arealplaner og demografiske data.
– Verktøyet skal kunne lage kombinasjoner av mobilitetsløsninger/transportmuligheter til et helhetlig og sømløst tilbud.
– Det må også kunne hensynta «inngående mobilitet» som tog og busser fra andre deler av landet.
– I årene foran oss vil det bli mer utslippsfri transport, f.eks. elektriske busser. Disse har andre forutsetninger som påvirker mobilitetsplanleggingen og -tilbudet. Verktøyet må kunne hensynta dette, som f.eks. hvordan lading kan planlegges og hvilke el-effekter som trengs, og også kunne regne ut CO2-utslipp for ulike mobilitetsforslag. Å få et bilde på omfanget av «tomkjøring» og å kunne analysere vognløp er også funksjoner verktøyet bør ha.
Dialog
Markedsdialogen vil bli gjennomført i uke 12. Et dialognotat med mer informasjon om gjennomføring vil bli kunngjort på LUP og AtB sine nettsider innen kort tid. Det blir også publisert en veiledende kunngjøring i Mercell/Doffin med invitasjon til dialog.
Hvem vil AtB komme i kontakt med?
Kjente tilbydere og forskjellige dataverktøy innen ruteplanlegging i dag er bl.a. Giro/Hastus, Trapeze, Optibuss, Datagrafikk, Remix og Asistobe. I tillegg til disse vil det kunne være nyttig å ha kjennskap til, og komme i dialog med, andre som har kompetanse, eller har løsninger, som blir brukt på annen type transportplanlegging, simuleringsløsninger, KI-løsninger osv. Fagmiljø i akademia, konsulentbransje, ekspertise, start-ups osv er velkomne til dialog.
Hvis du allerede nå vil melde deg på dialogen med AtB om fremtidens mobilitetsplanleggingsverktøy send epost til: Hilde Sætertrø: hilde.satertro@atb.no eller Pål Fossmo: pal.fossmo@atb.no
Mer informasjon på AtB sine nettsider