Kystverket inkluderte Value Engineering i milliardkontrakt

av Harald Aas

Kontrakten er den desidert største som inkluderer Value Engineering i Norge. - Kontrakten må ta høyde for at utvikling og innfasing av ny miljøteknologi også må kunne skje underveis, og med Value Engineering legger vi best mulig til rette for akkurat det, forteller seniorrådgiver Christina Rörick i Kystverket.

Kontrakten som Kystverket skal inngå er en ny driftsavtale for tilbringertjenesten som sørger for at losen kommer seg trygt og effektivt til og fra lossøkende skip langs kysten. Kystverket la ut konkurransen på Doffin i september 2025, og den nye avtalen som skal være operativ fra 2028. Dette er en kontrakt i milliardklassen,  og med varighet på over 10 år er den et godt utgangspunkt for en systematisk verdioptimaliseringsprosess slik Value Engineering er.

LUP snakket med Christina Rörick i Kystverket og ba henne fortelle om kontrakten og hvorfor de valgte Value Engineering.

Seniorrådgiver Christina Rörick forteller om hvordan de har inkludert Value Engineering i en stor kontrakt
Christina Rörick er seniorrådgiver i enhet for innkjøp, Kystverket

– Kystverket valgte å inkludere Value Engineering i kontrakten fordi vi rett og slett ikke vil klare å nå klimamålene uten at vi også faser inn nye teknologi underveis i kontraktsperioden. På det tidspunkt vi kommer ut med denne anskaffelsen er noen miljøteknologier fremdeles ikke moden nok til å kunne tas i bruk i en tjeneste som krever 24/7- leveranser fra oppstart i 2028, forteller Christina.

– Et forpliktende partnerskap om innovasjon og utvikling i kontraktsperioden er derfor viktig for oss. Uten gode relasjoner mellom partene i kontraktsperioden vil vi ikke oppnå de mål som er satt for tjenesten. Kontrakten må ta høyde for at utvikling og innfasing av ny miljøteknologi også må kunne skje underveis, og med Value Engineering legger vi best mulig til rette for akkurat det. Med en kontrakt, som inklusive opsjoner, vil gjelde frem til 2042 er Value Engineering et nyttig og nødvendig verktøy for oss å ta i bruk i denne kontrakt, fortsetter hun.

– Det vil også være mulig å optimalisere tilbringertjenesten underveis på områder som ikke omhandler miljø- og klima. Med Value Engineering-klausulen vil vi ha et godt system også for andre typer verdioptimalisering i kontraktsperioden, avslutter  Christina med.

Hva er Value Engineering?

Verdioptimalisering kan være er grei oversettelse til norsk. Når kontrakten har vært virksom i to år kan oppdragsgiver innkalle leverandørene til Value Engineering: systematisk og fasilitert prosess der et tverrfaglig team med representanter både fra oppdragsgiver og leverandør jobber sammen for å forbedre verdien av  tjenesten gjennom analyse av funksjoner. (Definition by SAVE International)

Det er både en analytisk og kreativ prosess, og dersom teamet kommer opp med en idé til forbedring av tjenesten skal verdien av en eventuell besparelse fordeles likt mellom oppdragsgiver og leverandør. Et annet vesentlig poeng er at man bruker funksjonsbeskrivelser når man legger inn Value Engineering i kontrakter. En funksjonsbeskrivelse har lengre «varighet» enn en løsningsbeskrivelse, og utvider samtidig det juridiske rommet for hva en ikke-vesentlig endring kan være.

Denne typen klausuler i kontrakter er ikke noe nytt, heller ikke for Kystverket. Også den gjeldende kontrakten for tilbringertjeneste for losbåter hadde en formulering om ikke-vesentlige endringer. I den nye kontrakten er det imidlertid tydeliggjort hvem som kan initiere en slik prosess, når det kan gjøres og hvordan prosessen skal struktureres.

Les også: Stavanger første kommune med flunkende nytt innovasjons-verktøy

I USA og Japan har dette vært praktisert siden 1960 tallet, og EU har også lagt til rette for bruk av Value Engineering i sitt regelverk. Norge har fulgt opp med tilsvarende endringer i vårt eget regelverk. Selv om EU og Norge ligger noe bak på dette området så er det nå en voksende interesse for å snakke om hvilken verdi vi får ut av offentlige anskaffelser i stedet for å snakke om hva vi kjøper.

Les også: Value Engineering – LUP utvikler tjeneste for innovasjon i kontraktsperioden

LUP takker for praten og ønsker Christina og Kystverket lykke til i anskaffelsen av ny driftskontrakt med Value Engineering.

Les også: Opnar for søknader til ny losbåtkontrakt, på Kystverket.no