Fra pilot til praksis: Aktiviseringstjenesten Berntsen gir milliongevinst for kommunene

av Bjørnar Grønhaug

En fersk samfunnsøkonomisk analyse utført av LUP viser at aktiviseringstjenesten Berntsen ikke bare skaper bedre helsetjenester – den kan også spare kommunesektoren for flere hundre millioner.

Anne Esther finner stor glede og nytte i Berntsen Beinlaus, som flere av brukerne kaller den.

Berntsen er en digital treningsassistent utviklet gjennom et innovasjonspartnerskap mellom Stavanger kommune og Innocom. Gjennom nettbrett og en app får eldre tilgang til skreddersydde treningsprogrammer, som gir bedre egenmestring og reduserer behovet for tradisjonell fysioterapi. I tillegg reduserer Berntsen behov for andre hjemmetjenester, da de eldre blir tryggere og mer selvstendige.

Løsningen er i dag i bruk i over 20 kommuner og på Sunnaas sykehus.

Store gevinster for kommune-Norge

En gevinstanalyse utført av LUP, basert på data fra Færder kommune viser tydelige resultater:

  • 36 000 kroner spart per lisens årlig
  • 1,8 millioner kroner i netto gevinst over fem år i Færder kommune (med kun 11 lisenser)
  • Potensial for 352 millioner til 1,05 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk gevinst dersom løsningen tas i bruk i alle landets kommuner

– Det at vi kan ha færre besøk hos pasientene fordi Berntsen erstatter noen av dem, gjør at vi klarer å følge opp flere pasienter. Og det tenker jeg er veldig, veldig positivt, sier en fysioterapeut i Færder kommune, som er intervjuet i forbindelse med analysen.

Se hele gevinstanalysen her: Gevinstanalyse av aktiviseringsteknologien Berntsen i Færder kommune

Dedikert ansvar og tett oppfølging gir resultater

Koordinator for helseteknologi i Færder kommune, Jevgenija Maltavniece forteller at å utnevne en konkret prosjektleder med ansvar for å følge opp hele implementeringsprosessen har vært avgjørende for å lykkes i Færder kommune. Denne rollen har sikret at alle involverte har fått både nødvendig faglig støtte og veiledning, noe som har bidratt til at Berntsen-løsningen er blitt integrert i kommunens rutiner og praksis.

– For å åpne opp for gevinster har vi innført faste opplæringsrutiner, tilgjengelig brukerstøtte og kontinuerlig evaluering for å sikre god bruk og integrering av teknologien, forteller koordinator for helseteknologi, Jevgenija Maltavniece.

Jevgenija Maltavniece, koordinator for helseteknologi og Tove Nordhagen Adolfsen, fysioterapeut på rehabiliterende innsatsteam i Færder kommune, er svært fornøyde med aktiviseringstjenesten Berntsen.

Erfaringene fra Færder kommune viser hvor avgjørende dedikert oppfølging og eierskap til implementering er for å lykkes over tid, en utfordring mange møter på når det kommer til implementering av innovative anskaffelser.

Forankring i ledelsen er avgjørende

Skien kommune har tatt i bruk opp i mot 40 enheter og har lykkes med implementering. Ifølge gründer Hege Eiklid skyldes dette tett samarbeid mellom prosjektledelse og ledelse:

– For at innovative anskaffelser av velferdsteknologi skal lykkes, må det være forankret i ledelsen, sier Hege Eiklid, gründer i Innocom AS, selskapet bak Berntsen.

I både Færder og Skien har ledelsen hele veien stått bak anskaffelsen og bidratt til å implementere løsningen bredt i organisasjonen.

– Når anskaffelsen er godt forankret hele veien blir det lettere å komme i gang, skalere opp og hente ut gevinster, sier hun.

Helsegevinster som mer enn kroner og øre

I tillegg til økonomiske besparelser, viser analysen at Berntsen gir forbedringer i pasientenes fysiske funksjon, søvn, matlyst og psykiske helse. Brukerne rapporterer også økt motivasjon og trygghet. Berntsen gjør det mulig å følge opp eldre lengre og mer kontinuerlig – uten at det går på bekostning av kapasitet.

Løsningen gjør det også enklere å allokere ressurser bedre: fysioterapeuter kan følge opp flere pasienter samtidig, sørge for mer kontinuerlig trening og gi bedre tid til de som trenger personlig oppfølging der fysioterapeuten er til stede under treningen.

Fra pilot til praksis – hva skal til?

En gjenganger i analysen og i samtaler med kommunene er at teknologien alene ikke er nok. Skal man lykkes med implementering, må det være forankret i hele organisasjonen – fra fagpersoner til ledelse.

– Man kan ikke spare seg inn i helseteknologi, sier Eiklid. – Kommunene må tørre å ha fokus på endringsledelse og tjenesteinnovasjon for å kunne hente ut gevinstene.

Teamet bak aktiviseringstjenesten Berntsen. Fra venstre: Investor Anna Stykket, fagansvarlig fysioterapeut og produktansvarlig Lina Lindegaard og daglig leder Hege Eiklid
Teamet bak aktiviseringstjenesten Berntsen. Fra venstre: Investor Anna Stykket, fagansvarlig fysioterapeut og produktansvarlig Lina Lindegaard og daglig leder Hege Eiklid

I Skien og Færder kommune er Berntsen nå i ferd med å bli en del av det faste behandlingstilbudet. Sunnaas sykehus er også i gang med digital hjemmeoppfølging av slagrammede afasipasienter, med hjelp av Berntsen.

Bli bedre kjent med Berntsen på konferanse 3. november

Hva skal egentlig til for å gå fra pilot til praktisk bruk av innovative løsninger?

På årets konferanse får du møte flere av aktørene som har gjort nettopp det. Hege Eiklid i Innocom deler erfaringer med utvikling, implementering og oppskalering og flere andre leverandører vil fortelle om sine løsninger og hvordan de er gått fra pilot til praksis. I tillegg kommer en rekke politikere, innkjøpere og beslutningstakere fra både offentlig og privat sektor. Les mer om konferansen og meld deg på her.

Les mer om konferansen og meld deg på her.