Enorme muligheter i grønn maritim næring
Det offentlige er en stor og viktig innkjøper, som gjennom innovative anskaffelser kan bruke sin påvirkningskraft til å skape et hjemmemarked for bærekraftige løsninger, og med det legge grunnlag for eksport til internasjonale markeder. LUP har fått i oppdrag fra regjeringen å bidra til grønn maritim eksport gjennom innovative anskaffelser og leverandørutvikling.
Den maritime sektoren står foran en grønn omstilling, og offentlige anskaffelser spiller en nøkkelrolle i utviklingen av mer miljøvennlige løsninger. Utslippsfrie fartøy og bærekraftig infrastruktur er viktige områder der offentlige anskaffelser kan drive innovasjon.
«Offentlige anskaffelser er en nøkkel til å drive frem grønn innovasjon i maritim sektor. Det er gjennom kravene om miljøvennlige løsninger at vi kan skape mer bærekraftige alternativer.» forklarer Stig Bang-Andersen, som leder det maritime prosjektet i LUP.
Det offentlige markedet: En katalysator for innovasjon
LUP har gjennomført en kartlegging av offentlige anskaffelser innen den maritime sektoren, som viser et enormt potensial for grønn vekst. Nordnorske havner skal investere for 7 milliarder frem mot 2030 og det offentlige skal anskaffe maritime løsninger for over 83 milliarder kroner. Dette gir leverandørene en mulighet til å utvikle og teste løsninger i Norge, før de kan tas ut til internasjonale markeder.
«Havnene er essensielle for å realisere bærekraftig, grønn verdiskaping i Nord-Norge. Med de rette investeringene kan vi ta en posisjon som en ledende aktør på grønn maritim eksport.» understreker Anita Skog, daglig leder i Arctic pioners.
Investeringene som kartlegges i regionen vil gi store muligheter for næringsutvikling, bolyst og fremtidige eksportmuligheter. De grønne investeringene vil ikke bare styrke infrastrukturen, men også fremme innovasjon i maritim sektor, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Fremtidens maritime næring
For å opprettholde Norges sterke posisjon i den maritime næringen, er det viktig at både offentlige aktører og leverandører samarbeider om å utvikle løsninger som kan eksporteres til globale markeder. Gjennom et solid hjemmemarked kan vi sikre at løsningene er testet og klare for storskala implementering.
«Norge har et stort potensial for å lede utviklingen av grønn sjøfart. Men for å lykkes må vi bygge et solid hjemmemarked som gir leverandørene de nødvendige testarenaene for å utvikle løsninger som kan konkurrere på internasjonale markeder.» konkluderer Ingebjørg Harto, daglig leder i LUP.
Med vår lange kystlinje, mange fjorder og lange tradisjoner for maritim næring har Norge et enestående potensial til å bli en ledende aktør på grønn sjøfart, og med riktig satsing på et sterkt hjemmemarked kan norsk maritim eksport blomstre.
«Vi står på terskelen til en stor mulighet for å skape en grønnere maritim sektor, både her hjemme og på globalt nivå. Det handler om samarbeid, innovasjon, og vilje til å gjøre bærekraftige løsninger til virkelighet.» avslutter Stig Bang-Andersen.
Løsninger knyttet til nyheten
-
Hydrogendrevet hurtigbåt ESNA
-
Hydrogendrevet hurtigbåt TECO 2030 & Umoe Mandal
-
Utslippsfri hurtigbåt med aktive foiler
-
Utslippsfri hurtigbåt med faste foiler
-
Utslippsfri hurtigbåt med luftpute og lukket front
-
Utslippsfri hurtigbåt med luftputeteknologi