Hvordan gjennomføre anskaffelser av elektronisk pasientjournal (EPJ)

av Bjørnar Grønhaug

Mange kommuner har løsninger som ikke lenger oppfyller dagens krav til effektivitet og bærekraft i helse- og omsorgssektoren. Helsepersonell må forholde seg til utdaterte digitale journalløsninger som ikke understøtter deres arbeid i tilstrekkelig grad, noe som gjør at helsepersonell må bruke mye av sin arbeidstid på ineffektive systemer. KS og LUP arrangerte tidligere et webinar å gi både kommuner og leverandører trygghet i anskaffelsesprosessen for fremtidens elektroniske pasientjournaler. Nå kan du se hele webinaret i opptak.

Kommuner og leverandører ønsker økt kompetanse på de forskjellige anskaffelsesprosedyrer som kan benyttes. Dette webinaret er spesielt utformet for å bygge denne kompetansen og gir en grundig innføring i innovative offentlige anskaffelser, med et spesielt fokus på prosedyrer som konkurranse med forhandling og konkurransepreget dialog. Deltakerne vil få en forståelse for hvordan disse prosedyrene kan brukes til å oppnå de beste løsningene for deres kommuner. Gjennom erfaringsdeling fra kommuner som allerede er i gang med å forberede slike prosesser, samt dialog med leverandører, vil du få praktisk innsikt i hva som skal til for å gjennomføre en vellykket anskaffelse. Webinaret vil også belyse viktigheten av samarbeid og god behovsbeskrivelse, som legger grunnlaget for hele anskaffelsesprosessen.

Webinaret er delt inn i flere moduler + en sesjon med svar på de vanligste spørsmålene. Du finner video med hver enkelt modul lenger ned på denne siden.

Se gjerne også vårt webinar om Relasjonskontrakter og Value Engineering for innovasjon i kontraktsperioden

 Modulene i webinaret om EPJ anskaffelser består av: 

  1. Introduksjon til innovative anskaffelser 
  2. Behovsbeskrivelsen som «rød tråd» 
  3. Prosedyre 1 – konkurranse med forhandling 
  4. Prosedyre 2 – konkurransepreget dialog 
  5. Samtale om prosedyrevalg med aktører som er i gang
  6. Samtale med leverandører med erfaring med ulike prosedyrer 
  7. FoU-samarbeid – viktig å tenke på! 
  8. Ofte stilte spørsmål

Modul 1: Introduksjon til innovative anskaffelser 

Modul 2: Behovsbeskrivelsen som «rød tråd» 

Modul 3: Prosedyre 1 – konkurranse med forhandling 

Modul 4: Prosedyre 2 – konkurransepreget dialog 

Modul 5: Samtale om prosedyrevalg med aktører som er i gang

Modul 6: Samtale med leverandører med erfaring med ulike prosedyrer 

Modul 7: FoU-samarbeid – viktig å tenke på! 

Modul 8: Ofte stilte spørsmål