Innovative anskaffelser
Innebygd arkivering
Arkivverket ønsker å presentere og synliggjøre behov for forvaltningen for å ta vare på viktig informasjon og dokumentere beslutninger. Hvordan kan vi gjøre det enklere å arkivere og ta vare på viktig informasjon?
Aktører
Prosess
Søke midler til forprosjekt for før-kommersiell anskaffelse.
Forskningsrådet og Innovasjon Norge lyste i februar 2019 ut 100 millioner kroner til innovasjon i det offentlige. Offentlige virksomheter som kommuner, helseforetak og direktorater kunne søke på midlene.
I juni 2019 fikk Arkivverket tildelt 250 000,- kroner fra Forskningsrådet for å gjennomføre et forprosjekt for før-kommersielle anskaffelser. Forprosjektet inkluderer behovskartlegging og markedsdialog. Forprosjektet kan lede til søknad om hovedprosjekt, anskaffelse eller til et utviklingsprosjekt
Behovskartlegging
I august og september 2019 kartla Arkivverket sitt behov, og behovet i en ny løsning.
Dialogmøte 28. oktober 2019
Arkivverket ønsker å presentere og synliggjøre behov for forvaltningen for å ta vare på viktig informasjon og dokumentere beslutninger. Hvordan kan vi gjøre det enklere å arkivere og ta vare på viktig informasjon? Over 80 deltakere deltok i dialogmøter.
Veiledende kunngjøring på Doffin ligger her.
Presentasjon Arkivverket fra dialogmøte 28.10.2019
Dialognotatet ligger i margen til venstre.
Her kan du lese Arkivverket sin oppsummering fra leverandørmøtet.
Cathrin Blitzner Møller; tlf. 982 19 427, catmol@arkivverket.no
Marthe Rosenvinge, tlf. 91 56 49 26, marerv@arkivverket.no
Arkivverket først ut med ny anskaffelsesmetode
I forbindelse med Innebygd arkivering blir Arkivverket den første pilot noensinne i StartOff-ordningen.
StartOff skal legge til rette for at startups og mindre leverandørvirksomheter kan levere løsninger til offentlig sektor. Hensikten er å raskt finne løsninger på utfordringer ved digitalisering i sektoren. Ordningen er et tiltak i regjeringens stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor.
I prosjektet skal Arkivverket sammen med en valgt leverandør jobbe med utfordringer knyttet til e-post og arkivering. Vi trenger en funksjon for automatisk filtrering og arkivering av e-post, som samtidig ivaretar den enkelte ansattes personvern. For oss er StartOff en god mulighet til å både få løst en konkret utfordring, gå foran som et godt eksempel og potensielt få inn nye aktører i markedet for arkivsystemer
Informasjon om StartOff på Digitaliseringsdirektoratet sine sider her: https://www.anskaffelser.no/nyhet/2020/08/bli-med-teste-startoff-nytt-rammeverk-anskaffelser-fra-sma-oppstartselskaper
Du finner nyeste informasjon på Arkivverket sine nettsider her: https://www.arkivverket.no/arkivutvikling/innebygd-arkivering
Om anskaffelsen
Prosjektet skal utvikle ny løsning for bedre og mer effektiv forvaltning. Løsningen skal automatisere og integrere arkiv med eksisterende systemer gjennom å utnytte dagens teknologiske mulighetsrom. Målet er løsninger som gjør det mulig å identifisere, hente ut og ta vare på dokumentasjon slik at ansatte i offentlig forvaltning ikke trenger å bruke tid på arkiv.
Arkivverket har en nettside for prosjektet hvor all informasjon ligger, her: https://www.arkivverket.no/arkivutvikling/innebygd-arkivering
