Innebygd arkivering
Arkivverket ønsker å presentere og synliggjøre behov for forvaltningen for å ta vare på viktig informasjon og dokumentere beslutninger. Hvordan kan vi gjøre det enklere å arkivere og ta vare på viktig informasjon?
Aktører
Om anskaffelsen
Prosjektet skal utvikle ny løsning for bedre og mer effektiv forvaltning. Løsningen skal automatisere og integrere arkiv med eksisterende systemer gjennom å utnytte dagens teknologiske mulighetsrom. Målet er løsninger som gjør det mulig å identifisere, hente ut og ta vare på dokumentasjon slik at ansatte i offentlig forvaltning ikke trenger å bruke tid på arkiv.
Arkivverket har en nettside for prosjektet hvor all informasjon ligger, her: https://www.arkivverket.no/arkivutvikling/innebygd-arkivering
Prosess
Søke midler til forprosjekt for før-kommersiell anskaffelse.
Forskningsrådet og Innovasjon Norge lyste i februar 2019 ut 100 millioner kroner til innovasjon i det offentlige. Offentlige virksomheter som kommuner, helseforetak og direktorater kunne søke på midlene.
I juni 2019 fikk Arkivverket tildelt 250 000,- kroner fra Forskningsrådet for å gjennomføre et forprosjekt for før-kommersielle anskaffelser. Forprosjektet inkluderer behovskartlegging og markedsdialog. Forprosjektet kan lede til søknad om hovedprosjekt, anskaffelse eller til et utviklingsprosjekt
Behovskartlegging
I august og september 2019 kartla Arkivverket sitt behov, og behovet i en ny løsning.
Dialogmøte 28. oktober 2019
Arkivverket ønsker å presentere og synliggjøre behov for forvaltningen for å ta vare på viktig informasjon og dokumentere beslutninger. Hvordan kan vi gjøre det enklere å arkivere og ta vare på viktig informasjon? Over 80 deltakere deltok i dialogmøter.
Veiledende kunngjøring på Doffin ligger her.
Presentasjon Arkivverket fra dialogmøte 28.10.2019
Dialognotatet ligger i margen til venstre.
Her kan du lese Arkivverket sin oppsummering fra leverandørmøtet.
Cathrin Blitzner Møller; tlf. 982 19 427, catmol@arkivverket.no
Marthe Rosenvinge, tlf. 91 56 49 26, marerv@arkivverket.no
Arkivverket først ut med ny anskaffelsesmetode
I forbindelse med Innebygd arkivering blir Arkivverket den første pilot noensinne i StartOff-ordningen.
StartOff skal legge til rette for at startups og mindre leverandørvirksomheter kan levere løsninger til offentlig sektor. Hensikten er å raskt finne løsninger på utfordringer ved digitalisering i sektoren. Ordningen er et tiltak i regjeringens stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor.
I prosjektet skal Arkivverket sammen med en valgt leverandør jobbe med utfordringer knyttet til e-post og arkivering. Vi trenger en funksjon for automatisk filtrering og arkivering av e-post, som samtidig ivaretar den enkelte ansattes personvern. For oss er StartOff en god mulighet til å både få løst en konkret utfordring, gå foran som et godt eksempel og potensielt få inn nye aktører i markedet for arkivsystemer
Informasjon om StartOff på Digitaliseringsdirektoratet sine sider her: https://www.anskaffelser.no/nyhet/2020/08/bli-med-teste-startoff-nytt-rammeverk-anskaffelser-fra-sma-oppstartselskaper
Du finner nyeste informasjon på Arkivverket sine nettsider her: https://www.arkivverket.no/arkivutvikling/innebygd-arkivering