Nasjonal dialog om asfaltkontrakter: – Tillit er grunnleggende for bedre balanserte kontrakter mellom byggherre og entreprenør
Hvordan rigge gode konkurranser og kontrakter som gjør det attraktivt og interessant for markedet å komme med tilbud, og som gjør at de beste, innovative løsningene taes i bruk? Det var hovedspørsmålet da Statens vegvesen, fylkeskommuner og entreprenører møttes til dialogkonferanse. Både byggherrer og leverandører peker på behovet for enklere kontrakter, tydeligere rolleforståelse og en mer rettferdig risikofordeling.

– Vi har alle et felles mål: å bedre veinettet for trafikantene. Da må vi sørge for at kontraktene faktisk gjør det mulig å levere på kvalitet, sikkerhet og miljø, var en av konklusjonene i gruppearbeidene.
Etter innspill fra både entreprenør- og byggherresiden fra scenen om hvordan de opplever dagens asfaltkontrakter, var det rigget for workshop med de nærmere 100 deltagerne hvor oppgaven var å:
- få utfordringer i dagens kontrakter «opp på bordet»
- komme med konkrete forslag til endringer som vil gjøre kontraktene bedre
- gi innspill til hvordan og hvem som kan bidra til å ta arbeidet videre med å bedre praksis på nasjonalt og regionalt nivå
Utfordringer med dagens kontrakter
Gjennom gruppearbeidene ble flere felles utfordringer trukket fram:
- Ubalanse i risiko: Entreprenører opplever at de bærer en uforholdsmessig stor del av risikoen for vær og uforutsette hendelser.
- Uklare og urealistiske krav: Mange kontrakter stiller detaljerte krav som i praksis er vanskelig eller umulig å oppfylle.
- Manglende forutsigbarhet: Sen tildeling av midler og hyppige endringer underveis skaper utrygghet både for entreprenør og byggherre.
- Ulik håndtering: Kontrakter praktiseres ulikt fra region til region, og både byggherre og entreprenør kan tolke avtaleverket forskjellig.
- Overdreven dokumentasjonsbyrde: Små og mellomstore aktører sliter spesielt med omfattende krav til rapportering og innleveringer.
– Det er for mange «skal»-krav. Entreprenørene må få litt slakk for å kunne levere godt på de viktigste punktene, påpekte en deltaker.
Forslag til forbedringer
Deltakerne var enige om at kontraktene må bli enklere, tydeligere og mer standardiserte. Blant forslagene som gikk igjen var:
- Tidligere utlysninger og raskere tildelinger for å gi bedre planlegging og forutsigbarhet.
- Endringslogg i kontraktene for å sikre oversikt over justeringer.
- Mer rettferdig risikofordeling, for eksempel med faste rammer for værstans.
- Forenkling av dokumentasjonskrav slik at rapportering ikke tar mer ressurser enn selve utførelsen.
- Standardiserte kontraktsmaler for Statens vegvesen, fylkeskommuner og kommuner, med mindre rom for tolkning.
- Større fleksibilitet i valg av asfaltløsninger, basert på trafikkmengde og klima.
– Det handler om å skape kontrakter som både byggherre og entreprenør kan stå inne for, og som faktisk sikrer kvalitet på veiene over tid, ble det understreket.
Veien videre: Nasjonalt og regionalt samarbeid
Det ble pekt på behovet for å løfte arbeidet videre på to nivåer:
- Nasjonalt: Opprette en felles arbeidsgruppe med representanter fra Statens vegvesen, fylkeskommunene, entreprenørbransjen (EBA) og større kommuner som kan bearbeide innspillene fra dialogen og fremme forslag om forbedring av dagens praksis.
- Regionalt: Mindre tilpasninger av malene og styrket samhandling mellom byggherre og entreprenør gjennom jevnlige dialogmøter og erfaringsutveksling.
– Skal vi lykkes, må både praktikere og teoretikere bidra – vi trenger juridisk, teknisk og praktisk kompetanse på bordet, sa en deltaker fra entreprenørsiden.
Felles mål: bedre veier for trafikantene
Selv om utfordringsbildet er komplekst, var konferansen preget av vilje til samarbeid. Alle aktører understreket at målet er det samme: å levere trygge, gode og bærekraftige veier for trafikantene.