Drift av IKT
Marker kommune har behov for en fremtidsrettet løsning som er fleksibel, effektiv og gir gode muligheter for rask og enkel omstilling i takt med markedet og tjenesteutviklingen.
Aktører
Om anskaffelsen
Marker kommune har som ambisjon å bli en innovativ kommune med fokus på gode og moderne IT-tjenester for kommunens innbyggere og ansatte. Digitaliseringen forventes å føre til bedre og mer effektive tjenester, samtidig som personvernet ivaretas gjennom robuste, sikre og trygge IT-tjenester. Marker er derfor opptatt av langsiktige og fremtidsrettede løsninger, der drift, vedlikehold og utvikling av kommunens IT-plattform skal skje på en bærekraftig måte. Frem til nå har Marker kommune samarbeidet med andre kommuner på IT-drift og vedlikehold. Kravene til IT-tjenester og tilgjengelighet har imidlertid økt mye, blant annet med 24/7 drift i omsorgssektoren. Dette utfordrer gjeldende praksis for hvordan man drifter, vedlikeholder og utvikler kommunes IT-plattform.
Kommunen står derfor overfor en omfattende modernisering i tiden fremover. Marker kommune har ikke tilstrekkelig med internressurser til å dekke behovet etter dagens og fremtidens krav. Kommunen ser det derfor som mest hensiktsmessig å sette bort driften, vedlikeholdet og utviklingen av IT-systemene, herunder hele den tekniske plattformen av servere og nettverk. Dette for å oppnå en helhetlig tjeneste, fortrinnsvis skybasert, slik at ressurser frigjøres til å arbeide med løsninger, oppfølgning og innovasjon.
Prosess
Kartlegge
Marker kommune har kartlagt behov for anskaffelsen, og forankret anskaffelsen internt i kommunen.
Marker kommune har kartlagt dagens løsning, og hva de ønsker i fremtidens løsning. Kommunen har behov for en fremtidsrettet løsning som er fleksibel, effektiv og som gir gode muligheter for rask og enkel omstilling i takt med markedet og tjenesteutviklingen.
Dialog
Marker kommune har gjennomført en RFI (Request for information/forespørsel om informasjon) å få bedre oversikt over markedet for IT-tjenester.
Marker kommune inviterte interesserte leverandører til å besvare RFI-en og komme med relevante innspill til informasjon som ikke er etterspurt i RFI-dokumentet. Marker kommune hadde også en-til-en-møter, hvor leverandørene fikk mulighet for å utdype og drøfte sine innspill. Se utlysningen til RFI på DOFFIN her
Konkurranse med forhandling
Marker kommune kjører konkurranse med forhandling, og tidsfristen for å sende tilbud eller forespørre deltakelse er 20.12.2018 kl.09:00
I dokumentene til venstre ligger fullstendig konkurransegrunnlag. Marker kommune vil ved kontraktstildeling velge den leverandøren som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet, basert på følgende tildelingskriterier:
- Pris vektes 40%
- Gjennomføring vektes 15%
- Egenskaper ved tilbudt løsning vektes 20%
- Erfaring og kompetanse på tilbudt personell vektes 12,5%
- Tilbudt tjenestenivå vektes 10%
- Databehandleravtale vektes 2,5%
Se fullstendig utlysning på DOFFIN her
Kontraktsinngåelse
Marker kommune mottok 3 tilbud, og inngikk kontrakt 19. mars 2019 med Aspit AS.
Verdi på kontrakten eksklusive mva var 8,5 millioner. Marker kommune signerte avtale som gjelder i 3 år, som fornyes automatisk for 1 +1 år om gangen. På doffin.no ligger kunngjøringen av kontraktsinngåelsen.