Dialogkonferanse: Digitale løsninger for sosiale tjenester
Kommunesektoren ønsker en felles tilnærming for å sikre gode digitale løsninger i sosialtjenestene – til beste for både ansatte og innbyggere. Med dette menes å dele innsikt i utfordringer, etablere felles forventninger til digitale verktøy og tjenester, og utarbeide en omforent plan for hvordan disse kan realiseres. KS inviterer derfor til dialog med leverandørmarkedet for å få bedre oversikt over tilgjengelige løsninger og vurdere aktuelle alternativer.

Tidspunkt
Tirsdag 24. juni 2025 kl. 09:00 - 11:00Sted
Digitalt - Teams - Lenke vil bli sendt ut til deltakerneOm arrangementet

KS medlemmer har gitt tydelig tilbakemelding om at kommunesektoren i større grad bør samordne seg for å sikre hensiktsmessige digitale systemer for NAV og de sosiale tjenestene. Dette initiativet er også en direkte oppfølging av målene i den felles digitaliseringsstrategien til KS og Arbeids- og inkluderingsdepartementet for NAV-kontoret.
Formålet med å samle sektoren om en felles tilnærming er å:
• Øke evnen til samhandling
• Utnytte mulighetene som ny teknologi gir
• Sikre sammenheng mellom fag-, tjeneste- og systemutvikling
Til sammen skal dette styrke kommunenes evne til å levere effektive og sammenhengende tjenester til innbyggerne.
KS gjennomfører nå en utredning som skal munne ut i et forslag til hva kommunesektoren bør gjøre i fellesskap på dette området. Det er viktig å presisere at det ikke vil bli gjennomført anskaffelser i denne fasen.