Ny sensorteknologi øker sjøsikkerheten

av Iris Straume

Den norske bedriften AD Navigation har sammen med Kystverket utviklet ny sensorteknologi som bedrer navigasjonsevnen i møte med cyberangrep.

Odd Sveinung Hareide er seniorrådgiver i Kystverket, og har vært prosjektleder for innovasjonspartnerskapet med AD Navigation. Foto: Lill Therese Opsahl Haugen/Kystverket.

Forstyrrelser på GPS-signaler i form av jamming, spoofing og meaconing har i løpet av de siste årene blitt en betydelig sikkerhetsutfordring for sjøfarten og luftfarten. Jamming er forstyrrelser og blokkeringer av frekvensen, spoofing er falske signaler og meaconing er ekte signaler med tidsforsinkelser. Alle disse tre metodene blir brukt for å lure navigasjonssystemer og føre fartøyet i feil posisjon, noe som utgjør en sikkerhetsrisiko.

Denne typen cyberangrep er blitt mer og mer vanlig, og Luftfartstilsynet har varslet at de tror Russland ødelegger GPS-signaler med vilje, slik at fly i Norge og Finland får problemer med navigasjonen. Også norske skip i eksportnæringen får problemer i problemutsatte områder. Tidligere i juni kolliderte Fredriksen-eide oljetankeren Front Eagle i Omanbukta, et område rammet av mye signalforstyrrelser.

Med mål om å utvikle et mer robust navigasjons- og varslingssystem, inngikk Kystverket i 2021 et innovasjonspartnerskap med det Tønsberg-baserte selskapet AD Navigation. Innovasjon Norge støttet prosjektet med 8 millioner kroner, og LUP bistod Kystverket gjennom anskaffelsesprosessen.

Avansert sensormottaker

Innovasjonen er nå klar, og resultatet er en ny, avansert sensormottaker kalt XR3 som er bedre på å oppdage og varsle forsøk på jamming, spoofing og meaconing. Sensormottakeren er i utgangspunktet laget for Kystverkets lostjeneste som jobber for å lede marine fartøy trygt i havn. Dessverre gjør dagens trusselbilde denne teknologien mer og mer aktuell – også for andre bruksområder.

Som et tilleggsledd i utviklingen av den nye sensorteknologien, har Kystverket gjennomført flere jamme- og spoofingtester. I disse simulerte angrepene har Kystverket testet flere ulike sensormottakere i kombinasjon med en anti-jamme CRPA antenne. XR3 har vist seg som den mest stabile sensormottakeren, og sammen med CRPA antennen utgjør den et veldig robust system.

– Når du kombinerer kjerneteknologien i våre sensorer og denne avanserte antennen, så har du en veldig, veldig god løsning som fungerer under svært vanskelige forhold, og da snakker vi om håndtering av jamming på det mest avanserte nivå, som ved elektronisk krigføring, kommenterer Lorentz Ryan, daglig leder i AD Navigation.

Sensormottakeren XR3 utviklet i innovasjonspartnerskapet mellom Kystverket og AD Navigation.

Viktig kunnskapsbygging

Store deler av den kritiske infrastrukturen er avhengig av satelittsignaler for synkronisering og tidsstyring. Eksempelvis er kraftverk, banker og telekommunikasjon helt avhengig av presise satelittsignaler, og forstyrrelser på signalene kan gi alvorlige konsekvenser. Bare noen millisekunders tidsavvik kan gi forstyrrelser på strømnettet og i verste fall blackout-situasjoner.

Ifølge seniorrådgiver Odd Sveinung Hareide i Kystverket er kunnskapsbyggingen som ble gjort underveis i prosjektet vel så viktig som selve sensormottakeren. De gjennomførte jammetestene har gitt Kystverket mer kunnskap om hva som fungerer og hva som går galt når spoofing eller jamming inntreffer.

– Med endringene i den geopolitiske situasjonen har vi vist viktigheten av å ha kunnskap om dette. Det å ha et nasjonalt kompetansesenter på den type sensorteknologi er også en stor verdi for kyststaten Norge. Selv om det er utstyr som er laget for lostjenesten, så kan hvem som helst benytte seg av det, understreker Hareide.

Fokuset for Kystverket videre vil være å få systemet oppe og gå hundre prosent, og at de vil legge mer trøkk på å spre teknologien og kunnskapen mot slutten av 2025 eller tidlig neste år.

– Vi har ikke begynt å markedsføre dette veldig hard enda, så det går foreløpig på ryktebørsen. Vi har plukket opp hva som skjer ellers i bransjen rundt jamming og spoofing, og vi merker interesse fra forsvarsindustri, luftfart og ellers i transportbransjen, avslutter Ryan.