Nøkkelen til vellykket digitalisering i offentlig sektor
Regjeringens digitaliseringsstrategi er klar: Innen 2030 skal Norge være ledende på digitalisering av offentlig sektor blant OECD-landene. I dag ligger vi på fjerde plass, men visjonen er å skape en offentlig sektor som leverer mer sammenhengende og brukervennlige digitale tjenester til både innbyggere og næringsliv. En viktig del av dette målet er å utnytte personellbesparende teknologi for å effektivisere offentlige tjenester. Men hvordan skal vi nå dit?
Heldigvis peker Regjeringen i sin strategi på en løsning: innovative anskaffelser. Dette er et tydelig signal om at offentlig sektor må tenke nytt – både når det gjelder digitaliseringsprosesser og anskaffelser av teknologiske løsninger.
Innovative anskaffelser som prosjektgjennomføringsmodell
Digitaliseringsprosjekter der offentlig sektor tar i bruk løsninger fra leverandørmarkedet, i stedet for å utvikle på egen hånd, innebærer at det må gjennomføres en anskaffelsesprosess. Tradisjonelle anskaffelsesmodeller legger ofte opp til at løsningen spesifiseres på forhånd gjennom detaljerte kravspesifikasjoner. Dette passer bra for kjøp av ferdigutviklet hyllevare, men neppe for situasjoner der offentlig sektor er usikker på hva som kan være en egnet løsning.
I tradisjonelle prosjektgjennomføringsmodeller (s.k. fossefallsmodeller) spesifiseres ofte en tenkt løsning i en idefase. Dette kan ofte bli en «show stopper» for innovasjon, fordi det kan føre til at man låser seg til én løsning før man har fått innsikt i markedets muligheter og løsninger. Et kjent eksempel på dette er Akson-prosjektet, som skulle samle all helseinformasjon i én felles journal, men som ble kritisert for å være for komplekst og lite fleksibelt.
I stedet for å følge en tradisjonell tilnærming, åpner innovative anskaffelser for en mer fleksibel prosess der offentlige aktører og leverandører samarbeider tett og tilpasser løsningen underveis. Dette kan bidra til å redusere risikoen for forsinkelser og kostnadsoverskridelser.
Lørenskog og Bodø viser vei
Basert på erfaringene fra blant annet Akson-prosjektet, har flere kommuner allerede tatt i bruk innovative anskaffelser som alternativ prosjektmodell. Lørenskog og Bodø har begge startet anskaffelsen av elektroniske pasientjournalsystemer ved å benytte den fleksible ni-trinns metoden utviklet av Leverandørutviklingsprogrammet (LUP). Her samarbeider offentlige aktører og leverandører tett for å utvikle løsninger som møter reelle behov – og som kan tilpasses over tid.
For å lykkes er det viktig å legge til rette for en anskaffelsesprosess der innovasjon og fleksibilitet ivaretas i både forberedelsen og gjennomføringen av konkurransen. Det bør også inngås kontrakter som muliggjør kontinuerlig innovasjon og nytenking gjennom prosjektets levetid, i tett samarbeid med leverandørene.
Med disse prosjektene viser Lørenskog og Bodø hvordan innovative anskaffelser kan være en alternativ tilnærming i digitaliseringen av offentlig sektor. Ved å ta i bruk smidige og bærekraftige modeller for digital utvikling er disse kommunene allerede godt i gang med å implementere regjeringens digitaliseringsstrategi.
Er din virksomhet klar for neste steg i digitaliseringen?
Innovative anskaffelser er ikke bare et nytt innkjøpsverktøy, men en metodikk som kan drive digitalisering på en mer fleksibel og effektiv måte. Hvis din virksomhet er klar for å ta neste steg i digitaliseringen, kan Leverandørutviklingsprogrammet være en verdifull partner. Vi tilbyr veiledning og støtte for å sikre at din neste anskaffelsesprosess er basert på behov som leverandørmarkedet kan utvikle løsninger for.