LUP lanserer nytt digitalt verktøy – Kickstart
Anskaffelsesprosessen digitaliseres, og innovative anskaffelser er intet unntak. Nå lanserer LUP et digitalt verktøy som hjelper behovseiere med å definere og konkretisere problemet de forsøker å løse. - Det er viktig at man tilbringer tid med problemet før man ser etter løsninger, sier Harald som har utviklet verktøyet sammen med oppstartselskapet Append.
De som deltok på forrige partnersamling på Lilys i mars 2023, husker kanskje Problemgeneratoren? Vi har tatt med oss innspillene fra den analoge versjonen over i utviklingen av det digitale verktøyet som er enklere å bruke og lettere å tilpasse det problemet du står overfor. Tanken bak verktøyet er at det er enklere å finne løsninger når man har en felles og konkretisert beskrivelse av det problemet man står overfor. – vi konkluderer ofte for tidlig og hopper rett på løsningen. Da kan man ende opp med å løse feil problem. Kickstart får deg, og dine kollega til å bruke litt mer tid på diskusjoner om symptomer, årsaker, effekt og problem, sier Harald i LUP. – Kickstart kan du bruke alene eller samme med andre, fortsetter han.
Målgruppen for Kickstart er i første rekke behovseier eller produkt/tjeneste-eier. Det er de som fanger opp de første symptomene på at noe er galt, som kan si noe om årsakene og som kan beskrive problemet man står overfor. Det er nettopp det Kickstart hjelper deg med;
- Hva er det som tyder på at noe er galt? (Symptomer)
- Hvorfor har det skjedd? (Årsaker)
- Hvilken type problem står man overfor? (Problemtype)
- Hvem er det et problem for? (Målgruppe)
- Hvem er det som kan gjøre noe med problemet (Offentlig virksomhet)
- Hva ønsker man å oppnå ved å løse problemet (Effekt?)
- Hva tror man at man må gjøre noe med? (Forandring)
- Hvilke uheldige følgevirkninger må man være på vakt for? (Bi-effekter)
Kickstart kan i utgangspunktet brukes på alle typer problemer, men forhåndsvalg og logikken er lagt opp mot at problemet kan løses gjennom en innovativ anskaffelse. Dersom det er tilfellet så kan man eksportere problembeskrivelsen, sammen med et skript/promt til en språkmodell ala ChatGPT eller Copilot som da lager et utkast til en behovsmatrise. Se mer om hvordan Kickstart fungerer i denne korte introduksjonsvideoen:
Det neste på digitaliseringslisten til LUP er en integrert KI-løsning som produserer et utkast til en behovsbeskrivelse med behovsmatrise. – Inntil videre må du bruke «tryllestaven» i Kickstart og eksportere med deg teksten og skriptet til den språkmodellen du har tilgang til gjennom jobben. For mange er det ChatGPT eller Copilot, sier Harald som er en flittig bruker av språkmodellene. LUP vil i 2025 både utvikle flere digitale verktøy, men også gå i dialog med leverandørmarkedet for å få dem til å ta høyde for prinsippene bak innovative anskaffelser når de utvikler sine digitale verktøy; tidlig dialog og behovsbeskrivelser i stede for detaljerte løsningsbeskrivelser.
Lyst å prøve? Gå til Kickstart
Gi oss gjerne tilbakemeldinger på tjenesten.